Perang lawan mayat hidup


PELAKON kacak Andrew Lincoln akui tidak pernah pun membaca komik popular yang diketengahkan menjadi siri televisyen menarik, The Walking Dead.

Malah dia terkejut apabila pengarah siri berkenaan, Frank Darabont memujinya kerana memiliki kemampuan tersendiri untuk memukau penonton.

The Walking Dead sebanyak enam episod akan membuat tayangan perdana mulai 5 November ini menerusi FX HD Saluran Astro 726, jam 12 tengah malam.

Andrew atau nama sebenar, Andrew James Clutterbuck, 37, tampil dalam siri itu melalui enam episod dengan memegang watak utama (Rick) seperti mana dalam komik asal.

Dalam siri itu, Andrew beraksi sebagai timbalan sheriff di daerah berkenaan. Dia perlu menghapuskan ancaman yang melanda bandar terbabit.

Kisah bermula apabila Rick tercedera selepas terbabit dalam kejadian tembak-menembak bersama sekumpulan penjenayah di sebuah lebuh raya.

Akibat pertempuran itu, Rick cedera parah di tengkuk lalu dimasukkan ke hospital dalam keadaan koma.

Sebaik saja tersedar, dia mendapati hospital itu tidak dihuni sesiapa. Apa yang dilihatnya adalah dunia sekelilingnya bertukar menjadi sebuah bandar sepi.
Selepas meninggalkan hospital, dia mencari keluarganya dan menyedari ia sudah dikuasai mayat hidup.

Sewaktu mencari mereka, dia terserempak dengan Morgan dan Duane yang mengajarnya cara-cara meneruskan ‘survival’ dalam keadaan sukar. Rick menggunakan pelbagai cara, antaranya menunggang kuda, kereta kebal dan pelbagai senjata api untuk berdepan serangan mayat hidup terbabit.

Sebelum ini, Andrew dikenali sebagai pelakon siri televisyen popular melalui beberapa siri televisyen seperti This Life, Teachers dan Afterlife.

Dalam satu sesi temu ramah bersama wartawan Malaysia menerusi telefon, baru-baru ini, aktor Inggeris itu berkata dia tidak pernah membaca komik popular The Walking Dead sebelum ini. Komik berkenaan diterbitkan dalam edisi hitam putih hasil karya Robert Kirkman dan Tony Moore.

“Tidak, saya langsung tidak tahu apa-apa mengenai komik The Walking Dead diketengahkan Frank untuk menjadi siri televisyen. Memandangkan sudah mengenali Frank sudah lama, saya bertanya kepadanya mengenai komik itu.



“Lalu mereka membawa saya ke kedai buku dan me�nyuruh saya melihat sebuah dinding besar yang memaparkan lakaran komik itu

di ruangan khas sebagai bukti terhadap populariti komik berkenaan,” katanya.
Ditanya mengenai pujian pengarah, Frank yang menganggap Andrew mampu membawa watak Rick dengan baik termasuk kebolehannya menunggang kuda seperti Gary Cooper (pelakon popular koboi handalan) dia hanya ketawa.

“Saya rasa itulah perkara baik mengenai Frank. Tidak tahu kenapa dia memuji saya ke tahap itu. Saya rasa mendapat pendedahan dan pengalaman baru bekerjasama dengannya.

“Saya hanya mahu tonjolkan lakonan terbaik dalam siri berkenaan. Saya rasa beberapa episod dalam The Walking Dead menimbulkan kesan emosi kepada saya.

“Apapun, saya memberi fokus penuh apatah ia pengalaman pertama membunuh mayat hidup. Segala-galanya cuba mencari jalan mendapat�kan hasil terbaik yang menggabungkan semua terbabit menjayakannya,” katanya.

Antara barisan pelakon siri televisyen berkenaan adalah Shane Walsh (Jon Bernthal) dan Lori Grimes (Sarah Wayne Callies).

Darabont, 51, pengarah kelahiran Perancis-Amerika, pernah mengarah filem seperti The Shawshank Redemption lakonan Tim Robbins dan Morgan Freeman dan The Green Mile iaitu novel adaptasi, Stephen King dibintangi Tom Hanks dan Michael Clarke Duncan.

credit:Esme Johari

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)