Sekadar lakonan Sam, Lisa


TENTUNYA ramai yang tertanya-tanya sama ada benar Shaheizy Sam dan Lisa Surihani sudah mendirikan rumah tangga sehingga memperolehi seorang anak perempuan yang sangat comel bernama Amy.

Sebenarnya, itu adalah antara jalan cerita yang dipaparkan dalam filem terbaharu keluaran Metrowealth Pictures berjudul Sekali Lagi yang menggandingkan kedua-dua artis popular tanah air serta pelakon cilik Mia Sara Nasuha yang masih lagi ditayangkan.

Menurut Sam, kali pertama menerima tawaran untuk berlakon dalam filem tersebut, dia mula tertarik dengan wataknya sebagai Arman yang ternyata cukup berbeza berbanding filem lakonannya sebelum ini.

"Kalau selama ini saya lebih dikenali dengan watak yang aksi dan komedi, namun untuk filem ini saya membawakan watak seorang lelaki yang melalui kehidupan seperti kanak-kanak.

"Malah, saya akui memang agak sukar untuk membawakan watak tersebut dan memamg ia sangat berat dan mencabar. Namun, saya beruntung kerana digandingkan dengan pelakon-pelakon lain yang cukup hebat,": ujarnya.

Ditanya mengenai persamaan watak Arman dengan Rizwan Khan yang dilakonkan oleh Shah Rukh Khan menerusi filem My Name Is Khan, Sam menjelaskan kedua-dua watak tersebut ternyata begitu berbeza sama sekali.

Ujarnya, watak Rizwan Khan dalam filem berkenaan adalah penghidap autisme. Sedangkan dalam filem terbarunya itu, Arman adalah seorang lelaki yang mempunyai tumor di otak

"Pada asalnya, Arman adalah seorang lelaki normal dan kemudian bertindak meninggalkan isterinya, Sheila setelah mengetahui dia ada tumor tanpa mengetahui isterinya sedang mengandung.

"Selepas menjalani pembedahan, dia terus hilang ingatan dan kehidupannya menjadi seperti kanak-kanak semula. Sebab itu dia rapat dengan Amy yang sebenarnya adalah anaknya sendiri," jelas Sam mengenai filem yang sudah lebih seminggu ditayangkan di pawagam itu.

Bagi Lisa pula, dia sangat beruntung kerana diberi peluang untuk bergandingan dengan pelakon-pelakon hebat seperti Sam, Bront Palarae, Kartina Aziz dan Mia Sara dalam filem tersebut.

Menurutnya, pengarah Hashim Rejab turut memberikan kebebasan kepada pelakon untuk membawakan watak masing-masing dengan cara tersendiri dan kebanyakan babak yang dilakonkan adalah perbincangan sesama pelakon tanpa menjejaskan skrip asal.

"Semasa menjalani penggambaran, kalau ada waktu rehat atau masa terluang, biasanya kami semua akan duduk berbincang bersama-sama dengan pengarah dan masing-masing diberi peluang memberikan idea yang menarik untuk memantapkan lagi jalan cerita.

"Kerjasama dengan pelakon-pelakon lain juga sangat baik. Walaupun dalam filem ini saya dan Sam kali pertama menjadi pasangan suami isteri, namun tidak sukar untuk mencari keserasian bersama," ujarnya.

Mengenai watak Shiela yang dibawakannya pula, Lisa menyatakan ia adalah satu karektor yang agak mencabar untuk membawakan watak sebagai seorang ibu yang memiliki seorang anak memandangkan dia belum pernah berkahwin dan mengandung.


"Dalam drama bersiri Adamaya watak saya juga adalah seorang ibu, namun dalam filem ini ia agak berbeza kerana Shiela adalah seorang wanita yang telah ditinggalkan suami tanpa sebab dan memang banyak bermain dengan perasaan," jelasnya.

Tangkap muat

Semenjak mengukir nama menerusi filem Adnan Sempit yang ditayangkan pada tahun lalu, ternyata pelbagai kejayaan yang telah diraih oleh Sam yang juga anak teruna kepada pelakon Khaty Fauziah itu.

Jika dilihat menerusi laman sosial Facebook miliknya yang sehingga kini mempunyai lebih 800,000 peminat, memang tidak keterlaluan sekiranya dia dikatakan pelakon lelaki yang memiliki peminat paling ramai setakat ini.

Bukan itu sahaja, setiap filem lakonannya bermula dari filem Adnan Sempit sehinggalah Kongsi juga turut mencatatkan kejayaan yang memberangsangkan menerusi kutipan pecah panggung.

Menurut Sam, dia sangat bersyukur kerana setakat ini kesemua filem lakonannya mendapat sambutan ramai dan memberitahu akan ada lapan buah filem lakonannya yang kini sedang menanti untuk ditayangkan.

"Memang tawaran berlakon yang diterima tidak putus, namun itu tidak bermakna saya jenis yang tangkap muat sahaja. Setiap tawaran filem yang diberikan, saya akan kaji setiap watak dan jalan ceritanya.

"Lagipun saya sangat menitikberatkan soal kualiti terhadap setiap filem lakonan saya dan disebabkan itu juga saya terpaksa menolak enam tawaran filem yang boleh dikatakan cukup lumayan," jelasnya.

Menurut Sam lagi, walaupun dia merupakan artis di bawah naungan Metrowealth, namun dia tidak terikat sepenuhnya dengan produksi tersebut dan turut diberi kebebasan untuk berlakon dengan produksi luar.

Ditanya sama ada dia risau atau tidak apabila penonton akan mula rasa bosan dan muak sekiranya dia terlalu kerap tampil di layar filem, Sam menjelaskan karier sebagai seorang pelakon memang ada naik dan turunnya.

Ujarnya, dia sendiri sememangnya sudah cukup bersedia kalau berada dalam zaman kejatuhan dan tidak lagi diminati ramai. Namun, pada masa ini dia mahu lebih fokus terhadap kariernya dan gembira dengan sokongan peminat terhadapnya selama ini.

Mohon maaf

Selain hangat dengan kisah mengenai hubungannya Yusry Abdul Halim semenjak kebelakangan ini, Lisa turut dikaitkan dengan dirinya yang dilihat tidak lagi bersikap seperti dahulu.

Jika sebelum ini dia dilihat sebagai artis yang cukup peramah dan mudah untuk memberikan kerjasama, namun ada sesetengah pihak beranggapan pelakon berkenaan sudah mula sombong dan berlagak diva.

Berkesempatan menemuinya ketika majlis prebiu filem terbaharu lakonannya itu baru-baru ini, Lisa dengan tenang menepis semua tanggapan negatif yang dilemparkan sehingga menjejaskan reputasi baiknya selama ini.

"Saya sendiri tidak tahu macam mana boleh timbul cerita yang kurang enak terhadap diri saya. Saya dikatakan tidak mahu memakai baju murah dan meninggi suara terhadap wartawan, sedangkan semuanya itu langsung tidak pernah berlaku.

"Tentang perkara ini saya tidak mahu menuduh mana-mana pihak yang sengaja mereka-reka cerita tersebut. Saya masih lagi Lisa yang sama seperti dahulu dan orang yang rapat dengan saya lebih faham tentang diri saya yang sebenarnya," ujarnya dengan nada tegas.

Jelas Lisa lagi, dia tidak mahu cepat melatah terhadap apa yang berlaku dan sangat bersyukur kerana peminat masih lagi sentiasa memberikan sokongan, meskipun dipalit dengan beberapa cerita kontroversi.

"Mungkin ada pihak yang terasa dengan kesilapan secara tidak sengaja yang telah saya lakukan. Pada kesempatan ini, saya hanya ingin memohon maaf kalau memang benar ada yang berkecil hati," ujarnya.


sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)