Nabil tumpu nyanyian, lakonan


MINAT dalam bidang nyanyian tidak pernah menghalang artis remaja, Nabil Zamanhuri, 24, untuk mengejar segulung ijazah. Lebih daripada itu, Nabil punya cita-cita besar dalam bidang penerbitan filem.

Sepanjang empat tahun lalu, Nabil mengikuti menamatkan pengajiannya dalam bidang Filem dan Animasi dari Universiti Multimedia (MMU), Cyberjaya pada peringkat ijazah dan tamat baru-baru ini.

Dengan ilmu seni yang dituntutnya di MMU, ia membuatkan perasaan Naib Juara Mentor 3 itu begitu membuak-buak untuk menghasilkan karya tempatan yang berkualiti.

Nabil kini berharap kerjaya seni akan terus berkembang dari semasa ke semasa

“Saya masih terbabit dengan penggambaran dua drama muzikal berjudul Inspirasi Varsity dan Strawberry & Coklat. Karakter saya berbeza dalam kedua-dua produksi itu. Dalam Inspirasi Varsity, saya pegang watak pelajar kolej bernama Aryan manakala dalam Strawberry & Coklat sebagai Afli.

“Kedua-dua drama itu bukan saja memerlukan saya berlakon. malah menari serta menyanyi,” katanya.


Nabil berkata, dia memang minat berlakon dan ia penting bagi satu latihan praktikal untuk pengajian filem yang diikutinya. Selain berlakon, dia juga mampu menulis skrip.

“Saya pernah mengarah dan menulis skrip untuk filem pendek di universiti dulu.
Pelbagai cabaran dan pengalaman menarik saya lalui,” katanya.

Artis yang bernaung di bawah syarikat rakaman Alibi Music ini dikenali memiliki bakat menghasilkan melodi dan lirik.

Nabil pernah melakar sejarah dalam karier seni ketika mewakili Malaysia ke Beijing, China tahun lalu apabila diiktiraf sebagai Penyanyi Paling Menyerlah.
Selain itu, dia mendapat tempat kedua bagi kategori Lagu Terbaik Asean menerusi Dari Jauh ciptaannya bersama Lah Ahmad.

Nabil kini mempertaruhkan ‘single’ terbarunya, Cinta Bahagia. Namu, ia bukan lagu ciptaan beliau sebaliknya, Aiqa & Kimberly. Ia masih mengekalkan konsep pop dan R&B.

Pada masa sama, Nabil juga suka menyertai pertandingan lagu dan terbaru dia mencuba bakat dalam Pertandingan Cipta Malaysia di Angkasapuri, baru-baru ini.

Nabil layak ke peringkat separuh akhir selepas lagunya, Satu Malaysia Satu Jiwa menjadi antara 20 lagu yang memburu lapan tempat ke final yang dijadual berlangsung Disember ini.

Apa yang menarik mengenai lagu ciptaannya itu, Nabil berduet menyampaikan lagu itu bersama kakaknya, Najihah Zamanhuri.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)