Sekadar gosip media Indonesia


KAMAL ADLI dan Olivia Lubes Jensen adalah nama yang cukup besar dalam industri seni di negara masing-masing. Dengan populariti yang diraih itu menyebabkan mereka telah digandingkan dalam sebuah filem berjudul Gerimis Mengundang yang diterbitkan oleh Erama Creative Sdn. Bhd.

Sebuah filem bercorak cinta, Gerimis Mengundang mengisahkan mengenai seorang juruterbang bernama Zamani (Kamal Adli) telah bertemu dengan seorang gadis dari Jakarta (Olivia) yang juga anak kepada Pak Harjo, wakil Kedutaan Besar Republik Indonesia di Malaysia.

Dengan satu pertemuan yang tidak disengajakan ketika berada di Kota Kinabalu, Sabah dalam satu situasi salah faham sehingga membabitkan perasaan cinta di antara mereka berdua.

Bagaimanapun, di sebalik pembikinan filem yang kali pertama menggabungkan kedua-dua pelakon itu, terdapat satu kisah menarik yang dipaparkan tentang hubungan cinta yang terjalin di antara mereka berdua.

Dalam rancangan hiburan, Informasi Selebriti yang diterbitkan di negara tersebut dan pernah disiarkan di Malaysia melalui saluran Indopek Astro, mereka berdua digambarkan sebagai pasangan kekasih yang sedang hangat bercinta.

Ketika ditemui ketika proses alih suara filem berkenaan di ibu negara minggu lalu, Kamal dengan bersungguh-sungguh menafikan menjalin hubungan istimewa dengan pelakon cantik dari negara seberang itu.

“Sebenarnya apa yang dipaparkan dalam rancangan berkenaan adalah gosip yang sengaja direka-reka oleh pihak produksi. Apa yang saya tahu, mereka sengaja berbuat demikian memandangkan Olivia bergandingan dengan saya dalam filem Gerimis Mengundang.

“Dalam rakaman rancangan itu, mereka memaparkan yang kami berdua pergi bercuti bersama-sama di Sabah, sedangkan ketika itu kami sedang menjalani penggambaran. Kalau ke mana-mana pun kami turut ditemani orang lain termasuk Ahmad Idham,” jelasnya dengan bersungguh-sungguh.

Menurut Kamal, dia sendiri sangat terkejut ketika menonton rancangan tersebut, namun dia dengan tegas menyatakan kisah yang dipaparkan itu adalah sebahagian daripada permainan media Indonesia.

Ujarnya, ketika rakaman rancangan itu dilakukan dia beranggapan ia adalah sebuah rakaman biasa tanpa mengetahui bahawa ‘percintaan’ mereka di lokasi penggambaran Gerimis Mengundang cuba disensasikan.

“Sebenarnya saya tidak mahu kecoh mengenai perkara ini kerana merasakan tidak ramai yang tahu kecuali penonton di Indonesia. Namun, saya tidak sangka ia akan turut disiarkan di sini.

“Cuma saya terpaksa menerangkan situasi yang sebenar kepada ahli keluarga dan Intan supaya mereka tidak keliru. Saya berasa lega dan syukur kerana mereka faham dengan perkara tersebut,” ujarnya.


Sementara itu, Olivia yang turut ditemui pada masa yang sama turut memberitahu dia dan Kamal sememangnya tidak mempunyai sebarang hubungan istimewa dan menganggap hubungan mereka adalah sebagai rakan sesama artis.

Ujarnya, sebagai seorang artis baharu yang sedang meningkat naik, dia sudah biasa digosipkan dengan ramai artis lelaki popular di sana dan tidak berasa terlalu tertekan dengan gosip tersebut.

“Lagipun saya sendiri tahu yang Kamal sudah mempunyai kekasih di sini dan hubungan kami memang tidak lebih daripada teman biasa. Namun, saya agak sudah tentu dia kurang selesa dengan gosip sebegini.

“Secara jujurnya sangat senang berlakon dengannya kerana dia adalah seorang pelakon yang bagus. Walaupun perbezaan umur kami agak jauh, tetapi ia tidak menyukarkan kami untuk mencari keserasian bersama dalam filem ini,” jelas pelakon yang baru menjangkau usia 18 tahun itu.

Belum bersedia

Di sebalik gosip hangat yang telah melanda dirinya itu, Kamal memberitahu perkara sebegitu sebenarnya ada membawa perkara positif kepada dirinya apabila semakin dikenali di Indonesia.

“Boleh dikatakan semenjak gosip tersebut tersebar memang semakin ramai yang sudah mengenali saya. Malah, terus terang saya katakan sudah ada beberapa produksi yang melamar saya untuk berlakon sinetron di Indonesia,” ujarnya.

Biarpun sudah menerima tawaran untuk berlakon dalam sinetron di Indonesia, dia mengakui pintu hatinya buat masa ini masih belum terbuka untuk mengembangkan sayap di negara berkenaan.

Tidak menafikan sama sekali tawaran yang diterima sememangnya cukup lumayan, namun pelakon yang pernah popular menerusi drama bersiri Gemilang itu menyatakan dia masih lagi seronok dan gembira untuk terus berlakon di Malaysia.

“Kalau melihat dari satu sudut memang ia merupakan satu peluang yang tidak harus dilepaskan. Selain industri lakonan di sana yang lebih besar, bayaran yang diterima oleh pelakon sangat lumayan

“Bagaimanapun, saya merasakan buat masa sekarang ini saya masih belum cukup bagus lagi untuk bersaing dengan pelakon-pelakon hebat di sana. Jadi, lebih baik kalau saya terus mencipta nama di negara sendiri,” jelasnya.

Ditanya sama ada dia tidak menyesal kerana melepaskan peluang keemasan yang telah diberikan, pelakon itu memberitahu bahawa ia semuanya bergantung kepada rezeki dan akan memikirkan kembali sekiranya mendapat peluang yang sama pada masa akan datang.

Pilih filem

Jika kebanyakan pelakon di Indonesia dilihat berminat untuk berlakon dalam sinetron, tetapi Olivia mengambil pendekatan sebaliknya apabila dia lebih memilih filem dalam mengembangkan sayap lakonannya.

Semenjak muncul dalah filem pertama berjudul Bukan Cinta Biasa pada tahun 2009 ketika berusia 15 tahun, sehingga kini dia sudah membintangi sebanyak tujuh buah filem.

“Selama saya berkecimpung dalam dunia lakonan selama tiga tahun, saya lebih memilih untuk berlakon filem berbanding sinetron. Salah satu sebabnya filem tidak memerlukan tempoh yang lama untuk dihasilkan.

“Lagipun ketika sedang aktif sebagai pelakon, saya juga masih lagi bersekolah. Saya bimbang kalau tidak dapat memberikan komitmen yang sepenuhnya kalau berlakon dalam sinetron,” jelasnya yang telah pun menamatkan alam persekolahan.

Antara filem-filem lakonannya adalah Kembang Perawan, Cinta 2 Hati, The Tarix Jabrix 3, Milli & Nathan dan Masih Bukan Cinta Biasa, manakala satu-satunya sinetron yang pernah dibintanginya iaitu Hafizah.

Ditanya pengalaman sepanjang berlakon dengan pelakon dan tenaga produksi dari Malaysia, Olivia menjelaskan ia adalah satu pengalaman yang cukup menarik dan gembira dapat berlakon dalam filem tersebut.

“Ternyata banyak yang saya pelajari terutamanya mengenai cara pembikinan sesebuah filem di Malaysia. Jika diberi peluang untuk berlakon lagi di sini, sudah tentu saya tidak akan menolak,” ujarnya.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)