Keunggulan David Foster


CELINE DION, Barbra Streisand, Whitney Houston, Michael Buble, Madonna, Michael Jackson, Josh Groban dan N’Sync antara bintang ternama dunia yang berjaya digilap komposer ternama, David Foster.

Justeru, sesuatu yang mengujakan apabila David muncul di Kuala Lumpur minggu lalu menerusi konsert The Hit Man Returns - David Foster & Friends dengan menampilkan lima penyanyi bersuara emas.

Mereka terdiri daripada penyanyi remaja kelahiran Filipina yang mencipta nama di Hollywood, Charice Pempengco, penyanyi R&B dan hip hop, Ashanti, serta tiga artis hebat penyandang pelbagai anugerah Grammy, Michael Bolton, Russel Watson dan Philip Bailey.

“Saya sudah memiliki apa yang orang lain ada, dan kelima-lima penghibur yang saya pilih untuk datang ke Kuala Lumpur ini adalah antara lima keajaiban yang saya miliki. Memandangkan saya tidak boleh menyanyi maka saya perlukan mereka untuk konsert ini,” ujarnya pada sidang akhbar di Hotel Ritz Carlton, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambah David: “Saya sangat ketagih terhadap vokal hebat seperti yang dimiliki mereka dan semakin dalam saya gali semakin banyak yang saya temui dalam diri mereka.”

Ada perspektif tersendiri terhadap Malaysia dan David juga katanya masih belum puas bertamu di negara ini.

“Tujuh belas tahun lalu saya pernah berkunjung ke sini (Malaysia) dan peluang ini akhirnya datang sekali lagi, saya akui banyak perubahan telah berlaku. Apapun, tempat ini sangat cantik dan eksotik, kalau diberikan pilihan sekali lagi sudah tentu saya tidak akan menolak,” bicara penulis muzikal Broadway, Betty Boop itu.

Pujian yang diberikan komposer dan barisan penyanyi ajaibnya yang dibawa oleh JAG Concerts and Events dan dipersembahkan oleh Enrich Malaysia Airlines nyata diterjemahkan dengan indah pada malam konsert berlangsung.


Bertemankan piano, David memetik melodi-melodi indah, malah akrab dengan pemuja lagu-lagu ciptaannya yang dinyanyikan dengan baik oleh lima penyanyi ajaibnya iaitu Charice, Russell Watson, Ashanti, Michael Bolton dan Philip Bailey.

Konsert yang dimulakan dengan lagu St. Elmos Fire, lagu runut bunyi yang dihasilkan pada tahun 1985 itu kemudian bagai dihujani deretan lagu lain yang sememangnya menjadi siulan seluruh dunia.

Antaranya ialah Unbreak My Heart, Power of Love, Because We Believe, Volare, You Raise Me Up, Fantasy, Always On Time, I Have Nothing dan I Will Always Love You.

Satu-satunya penyanyi Malaysia yang terpilih berkongsi pentas dengan penyanyi antarabangsa iaitu Dayang Nurfaizah telah menerima pujian yang cukup impresif kerana kredibilitinya yang tidak sedikit.

Konsert ditutup dengan sebuah lagu tribute untuk penyanyi terkenal Michael Jackson iaitu Earth Song dinyanyikan oleh kesemua penyanyi yang hadir di konsert ini.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)