Tahan kritikan


WALAUPUN peserta-peserta MasterChef Malaysia yang mengambil bahagian terdiri daripada doktor, artis mahupun penoreh getah, hakikatnya mereka adalah orang biasa yang perlu bersaing dalam menyediakan masakan yang menarik dan menyelerakan.

Cuma satu yang membezakan mereka iaitu rasa sesuatu makanan yang dimasak sama ada menepati selera juri mahupun gaya persembahan makanan yang disediakan dapat memikat hati juri. Bukan mudah tetapi itulah ciri-ciri utama untuk mencari seseorang yang boleh digelar sebagai MasterChef Malaysia.

Mula ditayangkan pada 22 Oktober lalu, seramai 40 orang peserta terpilih menyertai pertandingan MasterChef Malaysia. Kini, setelah ia ditayangkan selama dua minggu, tinggal 24 orang peserta yang masih tinggal.

Jika dilihat pada episod awal ia disiarkan, para peserta yang terdiri daripada 40 orang diasak cabaran getir apabila mereka perlu bersaing memasak makanan mengikut apa yang diminta dalam tempoh masa tertentu. Bukan itu sahaja, jika masakan mahupun persembahan makanan tidak mencapai tahap yang diinginkan juri-juri MasterChef Malaysia, mereka akan dikritik teruk.

"Bukan tujuan menghina masakan mereka, tetapi komen tersebut dibuat supaya mereka tidak lalai apabila sudah lama berada dalam pertandingan ini. Kita kena beri komen membina kepada mereka dan beri pendedahan awal kepada mereka mengenai dunia kulinari sebenar," kata salah seorang juri program realiti masakan ini, Mohd. Johari Edrus atau dikenali sebagai Chef Jo ketika dihubungi Kosmo!

Objektif berbeza

Menjengah ke 'medan tempur' 24 peserta, Kosmo! berkongsi sedikit pengalaman daripada para peserta yang mempunyai profesion berlainan, namun harus membuktikan kesedapan air tangan mereka tanpa mengira status.

Menurut penerbit dan juga pelakon Ary Malik, dia harus menerima dan menganggap positif komen-komen juri mengenai masakannya.

Ary juga mengaku tiga orang juri tersebut mempunyai pengalaman lebih luas daripadanya walaupun salah seorang juri, Mohd. Nadzri Redzuawan (Chef Riz), 29, begitu muda berbanding umurnya yang sudah menjangkau 40 tahun.

"Secara peribadi apabila menghidangkan makanan kepada ketiga-tiga chef, saya harus akui pengalaman mereka dalam bidang makanan cukup luas dan lebih lama daripada saya.

"Saya juga kena faham ada masanya di dalam pertandingan seumpama ini kita akan dipuji dan adakalanya kita akan dikritik jika tidak dapat mempersembahkan apa yang dikehendaki," katanya yang menyertai pertandingan ini atas minat yang terlampau mendalam dalam bidang masakan disertai dengan sokongan anak-anak terutama anak bongsunya, Ratu Chinta, 5

Menurut Ary, dia sangat teruja apabila pertandingan MasterChef diadakan di Malaysia. Ini kerana, ketika menonton rancangan MasterChef Australia di stesen Asian Food Channel (AFC), dia sering berangan untuk menyertai pertandingan seperti itu.

Hampir tiga bulan tidak bertemu anak-anak dan suami kerana menyertai pertandingan MasterChef Malaysia, baginya berjauhan dengan anak-anak dan suami merupakan cabaran paling besar yang harus dihadapi olehnya.

Ditanya mengenai kemenangan, kata Ary, jika tidak menang sekalipun dia berharap dapat membawa pulang kenangan manis memiliki ramai kenalan, mempelajari teknik-teknik masakan dan tahu memasak pelbagai jenis masakan.

Mengenali seorang lagi peserta, Mohd. Saiful Alip, 26, ada sesuatu yang istimewa mengenai diri pemuda penoreh getah ini. Biarpun ilmu dalam bidang masakannya tidak seluas peserta-peserta lain tetapi dia kreatif dan mampu menghasilkan sesuatu menu yang dilihat menerusi rancangan kegemarannya di kaca TV iaitu Top Chef.

"Saya sangat minat menonton rancangan Top Chef di saluran AFC. Malah, banyak resipi-resipi yang ada di dalam rancangan itu saya buat di rumah. Cuma, selalunya masakan Barat sering meletakkan minuman wine ke dalam masakan. Saya cuba mengubahnya dengan meletakkan ros merah yang diperah menggunakan sedikit limau agar rasanya sama," katanya yang hebat memasak makanan Barat dan negeri kelahirannya Sabah berbanding makanan lain.

Bukan itu sahaja, anak keenam daripada tujuh beradik itu juga kreatif menghasilkan gubahan-gubahan makanan menggunakan pisau. Katanya, ilham mengubah timbul selepas menoreh getah. Dia menggunakan pisau getah dan mula mengukir kayu-kayu yang ada dengan bentuk-bentuk yang diinginkan.

"Selain itu saya juga sering menghasilkan rekaan baju sendiri dan menghantar rekaan itu untuk dijahit. Saya juga ada mereka rekaan untuk jersi kawan-kawan," katanya yang pernah mendapat tawaran sambung belajar dalam bidang kulinari di sebuah kolej tetapi terpaksa tolak disebabkan kesempitan wang.

Siapa tahu mungkin dengan menyertai Master Chef, kehidupan Mohd. Saiful selepas ini berubah ke arah yang lebih baik. Baginya tiada apa yang lebih diutamakan ketika menyertai pertandingan Master Chef selain berniat untuk menyembuhkan penyakit ibunya.

Bapanya yang hanya bekerja sebagai penoreh getah dan bekerja kampung tidak mampu untuk mengubat ibunya yang memiliki penyakit gout, darah tinggi dan strok.

"Selain itu, saya juga menyertai pertandingan ini disebabkan urusan peribadi. Saya memiliki teman istimewa dan ingin melamarnya. Bukan itu sahaja, peluang menyertai pertandingan MasterChef Malaysia ini juga dapat menambahkan ilmu saya dalam bidang masakan," katanya yang berharap untuk menjadi juara MasterChef Malaysia.

Bagi Izani Farhana Md. Monoto, 26, pula, nasib menyebelahinya untuk menyertai MasterChef Malaysia selepas sahaja dia habis belajar bidang kedoktoran gigi di Universiti Adelate, Australia.

"Rezeki saya ketika pulang ke Malaysia selepas habis belajar pertandingan MasterChef Malaysia diadakan. Bila dapat tahu saya terus mahu menyertainya. Ini semua disebabkan pengaruh MasterChef Australia," katanya yang berjaya memenangi cabaran pertama iaitu Peti Saji Misteri yang memaksa peserta memasak makanan menggunakan bahan yang sama iaitu itik.

Anak bongsu daripada dua beradik itu juga tidak gentar untuk bersaing dengan peserta-peserta lain terutamanya lelaki yang dikatakan sering mendominasi dunia masakan.

"Zaman sekarang wanita semakin hebat dan berani. Tak rasa gender menjadi satu isu. Saya telahpun membuktikannya apabila memenangi cabaran pertama," katanya.

Sementara itu, menurut Chef Jo atau Papa Jo, MasterChef Malaysia mempunyai format yang berbeza dalam setiap episod siarannya.

"Peserta harus melepasi setiap cabaran yang diberi untuk melayakkan diri ke episod yang seterusnya," katanya.

Ditanya mengenai rungutan orang ramai yang melihat masa yang diberikan agak terhad kepada peserta, kata Chef Jo, sebelum MasterChef Malaysia memulakan siaran, ada sepasukan chef yang melakukan dulu cabaran-cabaran tersebut.

Misalannya, jika mereka dapat menyiapkan menu dalam masa sejam. Untuk para peserta pula, mereka akan diberikan masa tambahan setengah jam.

"Jadi tidak timbul masa yang diberikan untuk menyiapkan masakan tidak mencukupi. Mungkin cara dia memasak salah," katanya lagi.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)