Kepayahan Ning berbaloi


TERNYATA pengorbanan dan kepayahan Ning Baizura dan suaminya Omar Sharif Dalton sebagai penerbit eksekutif konsert solo sempena 18 tahun penglibatannya dalam industri muzik tempatan, Ning @ KL Live berbaloi.

Ia berikutan konsert yang berlangsung di KL Live, Life Center, Kuala Lumpur pada 2 Disember lalu dibanjiri kira-kira 500 peminat setia Ning.

Melihat kepada sorakan dan teriakan peminat, ternyata penampilan Ning pada malam itu tidak mengecewakan mereka yang hadir melepaskan rindu terhadap idola mereka itu.

Walaupun tidak mendapat tajaan dan bantuan kewangan, namun Ning meluahkan rasa keterujaannya apabila keluar dari belakang pentas melihat peminat yang hadir menyokong karier seninya selama ini.

Ternyata dia merupakan seorang artis yang mampu berdiri di kaki sendiri tanpa bergantung pada mana-mana pihak dengan kejayaan konsert solo itu.

Menurut Ning ketika ditemuramah sebelum ini, konsert tersebut merupakan langkah permulaan supaya pihak di luar dapat membuka mata dan melihat bahawa artis senior sepertinya juga mampu memberi impak kepada industri hiburan tempatan.

Wanita yang memiliki vokal soprano itu memilih konsep flora sebagai tema konsert pada malam itu yang mana busana yang dipakainya semua dipadankan dengan tema bunga-bungaan seperti matahari, teratai, melur, mawar serta orkid dan setiap kali muncul dengan salinan baharu, pastinya dia menceritakan kisah atau kenangan indah yang dikaitkan dengan pengalaman diri bersama bunga tersebut.

Konsert yang dianjurkan oleh syarikatnya sendiri, Happenings Sdn. Bhd. itu sangat berwarna-warni yang mana diserikan lagi dengan vokal mantap Ning yang sememangnya tampil penuh semangat.

Konsert Ning @ KL Live yang mementaskan perjalanan seni Ning dengan lagu-lagu yang disampaikan adalah dari album pertama hingga terkini yang berjudul Dewa.


Menerusi konsert ini, Ning telah menyampaikan sebanyak 20 buah lagu yang berdurasi lebih kurang dua jam setengah.

Antara lagu-lagu yang dipersembahkan oleh Ning pada malam tersebut ialah Curiga, Dugaanku, Pasti, Percaya, Bersama Berdua, Selagi Ada Cinta, Awan Yang Terpilu, Mama Papa dan juga lagu baharu di dalam album Tiga Suara, Beribu Sesalan.

Apa yang menariknya, Ning telah mendendangkan lagu popular kolaborasinya bersama Jaclyn Victor dan Shila Amzah berjudul Beribu Sesalan secara solo.Namun, apa yang unik dia sebenarnya berduet dengan dirinya sendiri, yang mana ‘kembar’nya itu dipancarkan menerusi projektor.

Konsert jelajah Malaysia

Kemunculan penyanyi Altimet juga menyerikan lagi suasana apabila berduet bersama Ning ketika menyampaikan lagi Mama Papa.

Selain itu, Ning juga menjemput seorang pemain biola yang bernama Dennis Lau serta salah seorang pemain saksofon jazz yang didatangkan khas dari Jepun iaitu Chika Asamoto.

Kata Ning, Chika merupakan salah seorang rakan baiknya. Selain itu, Ning sempat berduet dengan penyanyi Russel Curtis untuk lagu Antara Kita.

Pengalaman bergelumang dalam industri muzik selama 15 tahun membuatkan Ning memilih rakan baiknya, Alwin Santiago yang bertindak selaku Pengarah Muzik bagi konsert tersebut bagi mengiringi konsert solo keduanya itu selepas tahun 1996 yang ditaja oleh Salem Cool Planet.

Selain dibanjiri peminat setianya, rakan-rakan artis turut sama hadir memberi sokongan moral buat Ning termasuklah Adibah Noor, Anuar Zain, Datuk Zahim Al-Bakri, Zahida Rafik, Ida Nerina dan Zizan Nin.

Menyedari lagu-lagu yang disampaikan semasa konsert

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)