Daniel Lee mahu bangkit


SEMENJAK muncul sebagai juara rancangan realiti Malaysia Idol 2 pada tahun 2005, penyanyi Daniel Lee Chee Hun, 30, atau Daniel Lee dilihat cukup berpotensi untuk menakluk peminat yang terdiri daripada golongan Melayu.

Entah di mana silapnya, sepanjang tempoh hampir tujuh tahun bergelar anak seni, kehadirannya dalam industri ini seolah-olah tidak disedari biarpun pernah merakamkan beberapa buah lagu Melayu.

Pernah popular menerusi lagu berjudul Pasti serta pernah melahirkan sebuah album mini Melayu yang mengandungi lima buah lagu, namun lagu-lagu nyanyiannya itu agak kurang diputarkan di stesen-stesen radio.

Berkesempatan bertemunya di pejabat Sony Music baru-baru ini, penyanyi yang berasal dari Changlun, Kedah ini mengakui kegagalannya untuk muncul sebagai penyanyi popular adalah berpunca daripada kesilapan yang dilakukannya sebelum ini.

Memandangkan Daniel beragama Kristian, adakah sambutan Tahun Baru Cina semeriah seperti Hari Krismas?

Pada saya kedua-dua sambutan perayaan tersebut sama-sama meriah. Lagipun perayaan Tahun Baru Cina turut disambut oleh semua masyarakat Cina tanpa mengira agama. Seperti ahli keluarga saya, ada yang menganut agama Buddha dan Kristian serta ada yang tidak menganut sebarang agama.

Sudah tujuh tahun Daniel bergelar penyanyi, tetapi tidak ramai yang menyedari kehadiran Daniel dalam industri ini. Apakah puncanya?

Secara jujurnya sebelum ini saya seakan-akan tidak tahu arah tujuan sebagai seorang penyanyi. Walaupun pernah menjuarai rancangan Malaysia Idol 2 dahulu, tetapi saya rasa seolah-olah belum bersedia untuk menjalani kehidupan baharu.

Misalnya, saya rasa kurang selesa untuk berhadapan dengan peminat atau jarang turun padang untuk membuat promosi apabila baru menghasilkan album. Sedangkan sebagai seorang penyanyi, itu adalah perkara paling utama yang harus dilakukan.

Kemudian sekitar tahun 2008 saya mula tidak berminat untuk menjadi penyanyi selepas melihat sambutan lagu-lagu saya kurang memberangsangkan. Malah sekitar tahun 2007 juga, saya pernah cuba untuk memasuki pasaran Taiwan, tetapi ia gagal. Hal itu telah membuat saya berasa putus asa untuk menjadi penyanyi.

Apakah yang membuatkan Daniel bersikap sedemikian?

Sebenarnya saya sendiri keliru kerana beranggapan apabila menjadi penyanyi, maka segala gaya hidup saya juga perlu berubah. Sehingga saya menjadi kecewa serta pernah berputus asa dan mahu mengambil keputusan untuk berhenti menyanyi dan menyambung pelajaran. Pada masa itu juga, saya tidak nampak masa depan dengan muzik, sebaliknya saya merasakan muzik memberi tekanan dalam hidup saya.

Tapi sekarang kenapa anda kembali aktif sedangkan anda pernah berfikiran bahawa muzik tak punya masa depan?

Memang pada mulanya saya mahu membuat keputusan tersebut, tetapi apabila difikirkan semula buat apa saya perlu berputus asa. Sebenarnya dalam waktu saya keliru tentang masa depan saya, saya telah bertemu dengan seorang orang kuat agama yang saya sifatkan sebagai mentor saya yang telah membantu saya untuk memahami erti kehidupan. Selepas mentor saya mengajar saya untuk lebih menghargai kehidupan, saya mula bersemangat semula dan meninggalkan pemikiran kolot saya selama ini.

Akhirnya, saya telah mendapatkan semula kekuatan dan baru-baru ini saya telah berjaya menghasilkan album baharu saya yang berjudul Sincerely Yours, Daniel yang mengandungi 10 buah lagu berbahasa Cina dan Inggeris. Apa yang istimewanya, ada empat buah lagu dalam album ini adalah hasil ciptaan saya sendiri.


Jadi, apakah langkah Daniel untuk dikenali semula di kalangan pendengar Melayu setelah agak tenggelam sebelum ini?

Bagi saya tahun 2012 merupakan zaman kebangkitan saya sebagai seorang penyanyi. Saya menyasarkan untuk menghasilkan sebuah album Melayu pada tahun ini agar dapat menembusi pasaran muzik Melayu.

Bagaimanapun, buat masa ini saya ingin memberi tumpuan untuk mempromosikan album baharu saya terlebih dahulu

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)