Enggan bicara isu kesihatan


BARANGKALI tahun 2012 merupakan tahun cerah Zizan Razak atau nama sebenarnya Mohd. Razizan Abd. Razak, 28. Mana tidaknya, tidak cukup menggondol pelbagai anugerah dan trofi, Zizan tidak lekang dihujani tawaran daripada semua sisi.

Sesungguhnya kuasa populariti memainkan peranan sendiri walau tidak terhegeh-hegeh mencari atau memburu peluang. Adapun begitu, nilai sesebuah populariti yang merencanakan kepadatan waktu untuk diri sendiri mampu mengundang padah untuk diri sendiri.

Buktinya, pada 30 April lalu Zizan dikejarkan ke Pusat Perubatan Pantai, Bangsar, Kuala Lumpur pada pukul 2.30 pagi hari Ahad kerana dilaporkan mengalami keradangan otot.

Ketika itu, Zizan dikatakan dalam perjalanan menuju ke Ipoh, Perak bagi menjayakan rancangan Melodi yang bersiaran secara langsung di TV3 pada pukul 12.30 tengah hari, hari yang sama.

Adakah kerana terlalu penat dan terbeban dengan tugasan sebagai anak seni apabila diri laris menjadi rebutan ramai pihak? Jawab Zizan, tawaran yang singgah adalah rezeki baginya yang masih menganggap dirinya masih hijau dalam industri.

"Banyak yang sudah dipilih-pilih dan saya bukan jenis yang suka ambil semua tawaran yang datang tanpa usul periksa, kadang-kadang kerja yang saya terima itu ditawarkan sejak tahun lepas lagi.

"Mahu tak mahu kena buat sebab sudah berjanji. Saya menilai semua tawaran atau kerja yang sedang saya lakukan adalah rezeki dari Allah dan tiada masalah bagi saya," ujarnya secara diplomatik.

Tambahnya, kini kesihatannya beransur baik dan sudah boleh melakukan kerja seperti sedia kala cuma perlu dibataskan beban tugasnya.

"Insya-Allah saya akan mengambil cuti tidak lama lagi untuk berehat seketika dan akan kembali menjalankan tugas-tugas yang terbengkalai," ujarnya yang enggan membicarakan lebih lanjut akan hal kesihatannya.

Dia kini yang kelihatan lebih sensitif terutama isu yang berkaitan kondisi tubuh badannya sebenarnya enggan menimbulkan perasaan risau dalam kalangan peminatnya.

Malah, dia turut merasa bersalah kerana tidak dapat memberikan persembahan terbaik dalam kerjayanya seperti sediakala.

Zizan yang baru keluar daripada wad seminggu lalu sudah memulakan kembali sesi penggambaran filem Tokan yang tertangguh lebih seminggu ketika dia ditahan di wad.

Selain Tokan, kebanyakan tawaran yang diterimanya sebelum ini tanpa melalui perjanjian terpaksa ditolak buat masa sekarang atas nasihat doktor yang menyuruhnya berehat sekurang-kurangnya dua bulan.

Kejang belakang

Kesihatan Zizan mula merudum ketika dia menjalani penggambaran filem KL Zombie yang dikatakan terlampau lasak serta sentiasa dikelilingi debu dan sejak itu dia dilaporkan mulai batuk.

Selepas majlis Anugerah Bintang Popular di Genting Highlands, Pahang, Zizan kembali ke set penggambaran filem itu dan melunaskan baki wataknya. Pada waktu yang sama dia berulang-alik ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

Namun, keadaan bertambah buruk apabila dia mulai sesak-sesak nafas, batuk berkahak serta tidak boleh tidur.

Ketika dalam perjalanan ke tapak Melodi di Ipoh, Perak, dia mengadu kejang otot di bahagian belakangnya dan setelah dikejarkan ke pusat perubatan terbabit doktor mengesahkan keadaannya masih stabil dan tidak berbahaya.

Buat masa sekarang, Zizan hanya akan menghadiri majlis-majlis ringan dan tidak akan berlakon filem atau telefilem sekitar bulan Mei dan Jun.

Cuma disebabkan syarat perjanjian dalam kontrak bersama Melodi dan Super Spontan, Zizan akan terus bersama dalam kedua-dua program itu.

Sepanjang tempoh rehatnya, Zizan perlu mengawal pemakanannya dan tidak dibenarkan memakan masakan laut, makanan bergoreng dan perlu mengambil ubat-ubatan khas dua kali sehari.

Dalam pada itu, dia perlu menjalani pemeriksaan darah secara berkala selain berjumpa dengan doktor seperti mana yang ditetapkan.

Zizan terkenal dengan sikapnya yang sukar mengatakan tidak sekiranya mendapat tawaran sama ada berlakon, mengacara mahupun melawak.

Tokan

Zizan yang ditemui ketika penggambaran filem Tokan di Jonker Street, Melaka baru-baru ini terkejut apabila dia ditawarkan watak Mat Lobe dalam karya arahan Ghaz Abu Bakar itu.

"Jarang ada penerbit atau pengarah yang mahukan saya melakonkan watak berbeza daripada realiti diri sebenar, saya sudah melakukan sebaik mungkin dan bertuah kerana digandingkan bersama pelakon-pelakon hebat.

"Insya-Allah saya akan mencari ruang untuk diri saya sendiri cuma saya risau akan penerimaan penonton mengenai peranan dan mesej filem ini," katanya yang diberikan watak serius dan mencabar keupayaannya sebagai seorang yang dianggap kelakar.

Pelakon filem KL Gangster itu bagaimanapun menilai filem Tokan sebagai sebuah filem komedi gelap yang tidak splastik namun masih mengekalkan humor dari sesetengah sudut.

Zizan melakonkan watak Mat Lobe iaitu seorang pengedar dadah daripada keluarga kelas atasan dan bercita-cita menjadi tokan ternama di Malaysia.

Selain Zizan, Tokan turut dibintangi oleh Johan As'ari, Liyana Jasmay, Sofi Jikan, Wan Hanafi Su dan Pekin.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)