Kualiti Ziana Zain


TANGGAL 2 Mei lalu, genap 44 tahun usia penyanyi, pelakon dan model terkenal Ziana Zain. Bagi meraikan ulang tahun kelahiran Ziana, satu sambutan ringkas telah diadakan bersama peminatnya di Red Box, The Gardens, Kuala Lumpur pada Sabtu lalu.

Bertemu dengan ibu kepada empat orang anak iaitu Muhammad Aiman, 12, Muhammad Ammar, 9, serta pasangan kembar Muhammad Ariel Armin dan Siti Nour Kaseh Armin Zaharin, 1 tahun 5 bulan, yang kekal jelita itu, ternyata Ziana seorang yang cukup merendah diri berbeza dengan nama besarnya, malah dia cukup suka tertawa.

Bercerita perihal kerjayanya, Ziana antara anak seni yang cukup sukses dan kekal bertahan selepas 21 tahun aktif dalam dunia seni sejak muncul dengan album pertama berjudul Madah Berhelah pada tahun 1991.

Namanya terus harum, malah menjadi semakin mahal dan terus dipuja sehingga sekarang. Rahsianya, mungkin kerana vokalnya yang berbeza dan tidak mempunyai klon yang serupa dengan dirinya.

Tertawa dengan pujian yang diberikan, Ziana mengatakan suara yang dimiliki adalah kurniaan Allah. Vokal setiap penyanyi berbeza-beza dan dia bersyukur kerana vokal serta lagunya diterima peminat.

"Saya sangat bertuah dan bersyukur kerana disayangi peminat sejak muncul dengan album pertama sampai saya sudah ada empat orang anak," tuturnya.

Ditanya bagaimana Ziana menjaga vokalnya, tegasnya, dia mengelak untuk meminum air sejuk dan minuman bergas.

"Pernah ketika mula-mula jadi penyanyi, saya langsung tidak sentuh air sejuk dan bergas kerana bimbang boleh mengganggu kualiti vokal.

"Namun, sekarang suara saya sudah lasak, sesekali minum air sejuk dan bergas apa salahnya. Rugi pula kalau tidak merasa minum air sejuk," katanya yang telah muncul dengan tujuh buah album studio.

Bukan setakat vokal, jelas penyanyi yang pernah bergelar gadis kilang serta pramugari itu lagi, untuk mengekalkan reputasi dan juga kejayaan, dia menjadi dirinya sendiri setiap masa.

"Saya menjadi diri saya yang sebenar iaitu Siti Roziana pada setiap masa, tidak kiralah di rumah, di pentas persembahan dan juga ketika bersama peminat.

"Apabila kita menjadi diri sendiri dan merasakan pekerjaan saya iaitu menyanyi, berlakon dan model sebagai satu tanggungjawab, saya akan melakukan sebaik mungkin dalam semua perkara.

"Tidak perlu meniru atau menjadi orang lain semata-mata mahu dihargai. Paling penting, saya harus jujur dengan orang yang menyayangi saya, iaitu jujur terhadap keluarga dan peminat," luahnya lagi.

Selepas 10 atau 15 tahun akan datang, andai kata Ziana tidak lagi bergerak aktif di pentas nyanyian, beritahunya, dia mahu meninggalkan nama, imej yang bersih serta lagu malar segar buat peminat.

"Saya mahu lagu-lagu saya menjadi motivasi buat orang yang mendengarnya dan juga meninggalkan imej serta semua perkara terbaik yang peminat boleh ingati apabila saya sudah tidak bergelar anak seni lagi nanti," katanya dalam nada serius.

Sambutan ulang tahun

Ziana memang cukup mesra bersama peminatnya. Hal itu dapat dilihat sewaktu sambutan ulang tahunnya, baru-baru ini. Dia memberitahu, hampir saban tahun jika dia tidak bercuti daripada mengandung atau berpantang, pasti ada sahaja sambutan ulang tahun dirancang oleh peminat setianya.

"Jika tiada peminat, tiadalah Ziana Zain hari ini. Jadi, apa salahnya saya meluangkan masa sehari bersama peminat yang tidak putus-putus menyokong saya daripada dahulu sehingga ke hari ini.

"Boleh dikatakan, saya rapat dengan peminat kerana bukan sekali dua perjumpaan seperti ini diadakan, tetapi sudah banyak kali. Memang saya seronok kerana rasa diri dihargai, begitu juga peminat yang merasakan diri mereka dihargai oleh saya," katanya yang berusaha untuk memenuhi undangan setiap peminatnya.

Apabila disoal adakah dia turut meraikan ulang tahun bersama keluarga, Ziana tersenyum lebar. Katanya, sambutan hari ulang tahun bukan satu tradisi dalam keluarganya, tetapi memadai dengan ucapan tanda kasih sayang terutamanya daripada suami tercinta, Armin Zaharin.

"Saya amat pentingkan kad ucapan. Tahun ini saya menerima tiga kad ucapan daripada suami. Bagi saya kad ucapan lebih romantis dan mempunyai nilai nostalgia yang tinggi," katanya yang mempunyai sekotak koleksi kad ucapan daripada suami.

Ditanya antara perkataan daripada suami yang menyentuh hatinya, sambil menitiskan air mata, Ziana memberitahu: "Saya selalu menyakiti hati awak dan membuatkan awak menangis, tetapi awak tetap setia berada di sisi saya. Terima kasih kerana menyayangi saya sebagai suami serta menjadi isteri yang terbaik buat saya."

Ulas Ziana, kad ucapan merupakan barang paling penting berbanding material lain. Ini kerana, dia berpendapat, kad ucapan mampu menghangatkan hubungan kerana ia boleh dibaca berulang kali untuk mengingati saat-saat indah.

"Bukan semua orang boleh meluahkan ucapan sayang di bibir, sebaliknya mereka akan menjadi ikhlas apabila menulis di atas kad," katanya yang turut menerima kad hari lahir daripada dua anaknya iaitu Aiman dan Ammar.

Awet muda

Tampil dengan busana berwarna kuning rekaan Zery Zamry yang merupakan warna tema majlis sambutan hari ulang tahunnya, Ziana kelihatan cukup anggun dan lebih muda daripada usia sebenarnya.

Apabila disoal apa rahsianya mengekalkan awet muda, Ziana memberitahu dia mengikut petua orang tua seperti berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW setiap pagi dan melakukan senaman muka.

"Orang tua kita banyak petua yang baik untuk diamalkan, selain itu saya juga mengambil vitamin untuk mengekalkan kecergasan tubuh. Saya juga banyak mengambil jus buah-buahan setiap hari," katanya yang memberitahu hati yang gembira merupakan kunci kepada awet muda.

Tidak berselindung, Ziana juga mengakui mengambil kolagen dan juga vitamin C untuk mengekalkan kecantikan wajah serta tubuh.

"Sebenarnya sudah lama saya ambil kolagen dan vitamin C dan nampak perubahan yang ketara. Bagaimanapun dengan lambakan produk kolagen serta vitamin C hari ini, saya risau ada pengguna yang tersalah pilih produk.

"Sebelum saya mengambil sesuatu produk, saya akan kaji dan bertanyakan kemusykilan kepada doktor yang bertauliah. Bagi saya tidak ada salahnya mengambil kolagen dan vitamin C untuk kesihatan," ujarnya yang mengambil produk tersebut dalam bentuk serbuk.

Disebabkan terlalu ramai peminat yang sering bertanya tentang rahsia kecantikannya, Ziana mengambil keputusan untuk mengeluarkan produk kesihatan atas jenamanya sendiri, selewat-lewatnya pada hujung tahun ini.

"Apabila ramai yang bertanya tentang rahsia kecantikan, saya terfikir untuk mengeluarkan produk kesihatan sendiri. Bagi saya, produk yang bakal dikeluarkan ini merupakan salah satu cara saya berkongsi rahsia dengan peminat.

"Sebelum menjual produk kesihatan, saya telah mencubanya sendiri untuk tiga bulan dan melihat hasilnya yang memuaskan baru saya yakin untuk menjualnya. Harganya tidak mahal dan boleh dibeli oleh pelbagai lapisan masyarakat," ulas Ziana mengenai perancangan menjual produk jenama sendirinya itu.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)