Sisih kontroversi demi prestasi


TIDAK ke mana kisah sensasi walaupun dijaja ke sana ke mari, lari jauh akhirnya bersua kembali. Ironi kisah kontroversi dalam arena hiburan ketepikan seketika.

Semarak kembali azam serta iltizam untuk membangunkan industri seni tanah air menerusi acara kerjasama Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) dan akhbar Kosmo! yang dikenali sebagai Hari Himpunan Bintang MyIPO-Kosmo! 2012.

Bertemakan Pertahankan Hak, Kotakan Janji, acara tersebut berlangsung di Hotel Renaissance Kuala Lumpur dari pukul 2 hingga 6 petang pada hari ini.

Acara kali ini rentetan kejayaan Hari Himpunan Bintang MyIPO-Kosmo! 2011 pada 25 Julai tahun lalu, yang membawa kepada pindaan Akta Hak Cipta 1987 pada Oktober 2011 .

Ia tercapai berdasarkan kemahuan penggiat seni yang mahukan hak lebih eksklusif dan terpelihara selain menjaga karya intelek seni mereka agar tidak sewenang-wenangnya dimanipulasi sesuka hati.

Menyisihkan kisah ‘perang’ yang sedang hangat melanda tiga selebriti muda iaitu antara Neelofa, Anzalna dan Tasha Shilla, ketiga-tiga mereka turut tampil menyuarakan pandangan masing-masing berhubung isu hak sebagai karyawan laman seni tempatan.

Kata Anzalna, dia cenderung melihat himpunan yang mengumpulkan karyawan dari pelbagai cabang seni negara seperti penyanyi, pelakon, pelawak, komposer dan lain-lain itu sebagai medium penyatuan selain peluang bertukar-tukar pandangan.

“Selama ini kita sesama rakan artis pun kadangkala terlepas peluang untuk berkenalan antara satu sama lain walau dalam satu industri.

“Insya-Allah menerusi Hari Himpunan Bintang MyIPO-Kosmo! tahun ini, saya akan memanfaatkan peluang sebaik mungkin untuk mengakrabkan tali silaturrahim dan saling mengenali,” katanya yang optimis akan kejayaan pindaan akta tersebut.

Tidak berdepan rintangan yang terlalu perit dalam industri hiburan walaupun masih dianggap umpama pucuk muda, dia masih berharap lapangan yang memberikan punca rezeki kepadanya itu bertambah matang.

“Saya tolak ke tepi pertelingkahan atau isu sensasi yang melibatkan saya dengan sesiapa dan profesionalisme adalah keutamaan saya,” ujar Anzalna lagi yang kini sedang sibuk dengan penggambaran telefilem 2 Dalam 1 bersama Anas Mentor dan Akim Akademi Fantasia untuk siaran Aidilfitri kelak.

Tasha sokong penuh

Aktres muda yang tidak pernah surut dengan kontroversi, Tasha Shilla atau nama sebenarnya, Natasha Sheila Abd. Razak buat pertama kalinya menghadirkan diri ke majlis Hari Himpunan Bintang MyIPO- Kosmo!.

Meskipun terikat dengan penggambaran drama, Tasha tetap meluangkan masa untuk hadir ke acara ini kerana dia ingin memahami dengan lebih jelas hak-hak artis yang diperjuangkan oleh MyIPO.

“Saya hadir kerana saya ingin tahu tentang Akta Hak Cipta 1987 yang berjaya dipinda, apa kelebihan dan kebaikannya untuk artis seperti saya

“Selama ini kita sering dengar kalau jadi artis pasti tiada masa depan kerana industri seni tidak ada badan berwajib yang memperjuangkan hak kami selain persatuan seni yang ditubuhkan,” ujarnya yang juga sedang sibuk dengan penggambaran telefilem Pengawal Hatiku dan PA Cinta.

Jelas pelakon drama Gemilang itu, selain mendengar tentang taklimat tentang hak karyawan seni, acara yang yang dihadiri seramai 600 orang artis itu turut dapat membuka ruang untuknya berkenalan dengan artis senior dan baharu sepertinya.

“Bagi saya, perhimpunan seperti ini sangat bagus kerana saya sendiri tidak mengenali ramai artis lain, perhimpunan ini akan menghimpunkan artis senior dan junior seperti saya, jadi tidak secara langsung dapat merapatkan hubungan serta bertukar-tukar fikiran,” tuturnya.

Tasha berharap MyIPO harus kekal aktif dalam memperjuangkan hak penggiat seni bukan sekadar wujud atas nama sahaja.

“Namun, saya berharap sangat agar MyIPO akan terus hidup dan kekal aktif dalam memperjuangkan hak penggiat seni. Janganlah wujud atas nama sebaliknya harus sentiasa berkomunikasi dengan penggiat seni terutama menerusi persatuan-persatuan agar mudah disalurkan kepada ahli mereka,” luahnya.

Waktu kerja terlalu panjang – Neelofa

Seorang lagi aktres muda yang semakin popular Noor Neelofa Mohd. Noor atau Neelofa turut menyambut baik Hari Himpunan Bintang MyIPO-Kosmo!.

Meskipun tidak dapat menghadirkan diri kerana terlibat dengan penggambaran drama bersiri 26 episod sempena bulan Ramadan yang berjudul Kau Yang Terindah arahan Erma Fatima, Neelofa tetap memberikan sokongan.

“Maaf, saya tidak dapat hadir kerana terikat dengan penggambaran drama tetapi saya tetap memberikan sokongan penuh kepada Hari Himpunan Bintang MyIPO-Kosmo!,” ujarnya.

Menurutnya, industri hiburan tempatan tidak jauh ketinggalan dengan industri hiburan negara lain jika diukur daripada kelebihan yang diterima oleh mereka yang bergelar artis.

Bagaimanapun, masih terdapat masalah yang sudah lama disuarakan oleh pelakon sepertinya terutama durasi kerja yang terlalu panjang.

“Masalah pelakon adalah durasi kerja yang panjang. Bukan tidak boleh kerja lebih waktu tetapi berpada-pada. Biasanya lebih 15 jam atau sehingga 3 hingga 4 pagi.

“Apabila disuarakan masalah itu, produksi mengatakan kos akan lebih tinggi jika penggambaran dilakukan banyak hari, tetapi bagaimana pula dengan nasib pelakon seperti saya. Mungkin boleh dibincangkan masalah ini dan dicapai kata sepakat menerusi perbincangan antara pihak penerbitan dan juga pelakon,” tuturnya.

Luah Neelofa, besar harapannya untuk melihat kewujudan MyIPO boleh membawa kepada perubahan dan menjamin masa depan artis serta penggiat seni tempatan secara keseluruhannya.

sumber

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)