Rebut watak Tom Cruise


DIA merupakan antara wanita tercantik dan paling banyak diperkatakan di dunia. Namun, hanya Angelina Jolie yang berpeluang merampas apa yang sepatutnya menjadi milik Tom Cruise - watak utama filem Salt yang kini sedang menjengah pawagam seluruh dunia.

Keseluruhan skrip filem itu sebenarnya dihasilkan khusus untuk memfokus kepada karakter lelaki, Edwin Salt, yang sepatutnya dilakonkan Tom.

Namun, apabila nama aktor itu sama ada digugurkan atau dia sendiri yang menarik diri daripada projek filem tersebut, terus sahaja Angelina yang terpilih. Ia sesuatu yang jarang dan mungkin pertama kali berlaku di Hollywood, sekaligus menjadi satu penghormatan buat golongan pelakon wanita yang sebelum ini dikatakan sering dianak-tirikan di pusat perfileman gergasi itu berbanding golongan pelakon lelaki, khususnya dalam pengagihan watak utama sesebuah filem.

Malah, demi Angelina, watak Edwin itu ditukar kepada Evelyn Salt, seorang ejen CIA yang kesetiaan terhadap negaranya diuji apabila dia dituduh oleh kerajaan Amerika Syarikat sebagai pengintip Rusia.

Ikuti temu bual bersama Angelina Jolie yang disiarkan oleh Cinematical mengenai bagaimana dia menghidupkan watak Evelyn Salt untuk menjadi lebih 'ganas' berbanding Edwin Salt sekiranya ia dilakonkan oleh Tom Cruise.

Ceritakan apakah persediaan dan penyelidikan yang anda lakukan untuk karakter Evelyn Salt?

Kami menghabiskan banyak masa yang berlainan dengan pelbagai individu berbeza yang pernah bekerja sebagai perisik Rusia dan juga CIA, dan apa yang paling saya perasan adalah tentang bagaimana perasaan mereka yang terasing dan bersendirian kerana tidak dapat berbual tentang kehidupan dan pekerjaan mereka dengan ahli keluarga mereka, serta apa yang telah mereka korbankan. Dan saya mendalami perasaan lega yang dialami mereka selepas bersara daripada jawatan mereka itu. Betapa mereka kini boleh berbual dengan jujur tanpa menyembunyikan sesuatu dan perlu sentiasa menipu sebelum ini.

Salt dihasilkan berdasarkan realiti, tetapi ia diselitkan dengan banyak babak aksi. Sejauh mana anda rasakan ia boleh diselitkan dalam filem itu bagi memastikan ia meyakinkan sebagai satu realiti?

Semuanya bergantung kepada penyelaras aksi lagak ngeri kami, Simon Crane. Dia memang seorang yang genius. Dia yang menentukan apa yang harus saya lakukan ketika melakonkan babak aksi supaya ia tidak kelihatan seperti aksi adiwira. Memang aksi-aksi yang saya lakukan itu macam gila tetapi ia bukan sesuatu yang tidak masuk akal untuk dilakukan.

Anda telah melakonkan banyak karakter wanita yang kuat dari segi aksi, namun atas sebab tertentu idea bahawa pelakon wanita muncul sebagai tunjang utama filem aksi tidak banyak diaplikasikan di Hollywood. Kenapa agaknya?

Saya fikir ia bergantung kepada penonton. Anda mahu memberikan sesuatu yang mereka mahu. Anda hanya menunggu mereka memberi tindak balas dan jika anda melakukan apa yang betul, iaitu apa yang kami cuba lakukan sekarang ini (menerusi Salt), maka anda telah berjaya melakukannya jika tindak balas penonton positif. Ia sama seperti kebanyakan bisnes. Jika filem yang menampilkan tunjang utama wanita pecah panggung, maka banyak lagi filem seumpama itu bakal diterbitkan.

Apa perubahan yang anda lakukan terhadap Evelyn Salt selepas ia bertukar daripada Edwin Salt?

Satu perubahan yang sangat besar, yang paling menarik ialah kami tidak boleh ubah Salt menjadi filem tentang perempuan, kerana saya fikir itulah sebabnya filem yang menampilkan karakter utama wanita banyak yang gagal pecah panggung sebelum ini.

Ini kerana jika mereka menghasilkan filem tentang wanita, biasanya ia menampilkan segalanya tentang sisi feminin, salah satu punca kenapa ia kurang digemari penonton lelaki yang sukakan filem aksi penuh maskulin.

Karakter lakonan anda digambarkan sebagai mencipta bom. Adakah anda ada belajar tentang skil membuat bom?

Kami mengambil satu atau dua elemen kaedah mencipta bom bangunan, jadi ia tidak boleh dicipta semula. Tapi dengan beberapa elemen ekstra, ya sudah tentu ia boleh dihasilkan. Anda mempelajari perkara yang pelik apabila anda menjadi pelakon yang anda sendiri tidak sedari, dan anda pulang ke rumah dan anak anda bertanya, apakah yang ibu lakukan hari ini, dan anda jawab, "Saya buat bom." Saya ketawa sepanjang babak (buat bom) itu seperti saya berlakon dalam siri TV, MacGyver.

Salt merupakan filem aksi, namun pada pendapat anda, adakah ia akan tetap menarik minat penonton wanita?

Saya berharap sangat. Dan saya fikir kami telah cuba melakukan sesuatu yang kami rasakan merupakan sebuah filem yang hebat, dan saya pasti sangat akan menarik minat semua orang.

Disebabkan Evelyn Salt sangat kuat dan bijak, selain licik adakah mesej yang dibawakan tentang wanita?

Saya tidak pernah memandang rendah terhadap kaum perempuan, tetapi saya tidak terkejut melihat wanita melakukan seperti apa yang dibuat oleh Evelyn Salt. Sebab itu pendekatan filem ini bukan tentang Evelyn Salt sebagai seorang perempuan, tetapi sebagai seorang yang licik dan kebetulan dia seorang perempuan, dan ini sepatutnya bukan kejutan besar buat sesiapa

credit:www.kosmo.com.my

Aamir Khan




Original Name: Aamir Hussain Khan
Nick Name: AK
Commonly Known Name: The Choco Boy, Mr. Perfectionist
Date of Birth (Birthday): 14 March, 1965
Zodiac Sign: Pisces
Height: 5'5"
Weight: 74Kg
Eye Color: Black
Hair Color: Black
Birth Place: Mumbai
Religion: Muslim
Marital Status: Married
Languages: English, Hindi
Hobbies: Listening Old Music
Contact Address: 11 Bela Vista Apartements, Bandra, Mumbai 50
Contact No.: 022 - 6463744, 6463930

Family Background
Father's Name: Tahir Hussain
Mother's Name: Zeenat Hussain
Brother(s): Faizal
Sister(s): Nikhat, Farhad
Spouse: Reena Dutta (Divorced), Kiran Rao
Son: Junaid (from Reena Dutt)
Daughter: Ira (from Reena Dutt)

Film Background (Filmography)
Debut Film: Yaddon Ki Baaraat (Child Artist : 1970), Holi (1984)
Famous Movies: 3 Idiots, Ghajini, Taare Zameen Par, Fanaa, Rang De Basanti, Mangal Pandey: The Rising, Dil Chahta Hai, Lagaan, Mela, Earth (1947), Mann, Sarfarosh, Ghulam, Ishq, Raja Hindustani, Akele Hum Akele Tum, Rangeela, Aatank Hi Aatank, Baazi, Andaz Apna Apna, Hum Hain Rahi Pyar Ke, Parampara, Parampara, Jo Jeeta Wohi Sikandar, Daulat Ki Jung, Isi Ka Naam Zindagi, Dil Hai Ki Manta Nahin, Afsana Pyaar Ka, Jawani Zindabad, Deewana Mujh Sa Nahin, Dil, Tum Mere Ho, Awwal Number, Love Love Love, Raakh, Qayamat Se Qayamat Tak, Holi

Favourites
Favourite Dish/ Recipes: Indian and Moghlai dishes
Favourite Actor: Dilip Kumar, Om Puri, Naseer, Raghuvir Yadav
Favourite Actress: Waheeda Rehman, Geeta Bali, Madhubala, Sreedevi
Favourite Movies: Pyassa
Favourite Color: Black
Favourite Destination: Mahabaleshwar and Panchgani
Favourite Perfumes: Jovan
Favourite Author: Leo Tolstoy
Likes: Watching Movies
Hobbies: Listening Old Music

Interesting Facts About Aamir Khan

Aamir is the founder-owner of Aamir Khan Productions..
Aamir made his debut as a film producer with the Academy Award-nominated Lagaan..
His latest movie, 3 Idiots is the highest-grossing Bollywood film of all-time.
Awards

Padma Bhushan in 2010.
Padma Shri in 2003.
National Film Award in 1989 (Raakh), 2001 (Lagaan) and 2008 (Taare Zameen Par).
Filmfare Awards in 1989 (Qayamat Se Qayamat Tak), 1997 (Raja Hindustani), 2002 (Lagaan), 2007 )Rang De Basanti) and 2008 (Taare Zameen Par).
Star Screen Awards in 1997 (Raja Hindustani) and 2008 (Taare Zameen Par).
Zee Cine Awards in 2000 (Sarfarosh), 2002 (Lagaan) and 2008 (Taare Zameen Par).
Two Bollywood Movie Awards in 2002 (Lagaan).
Two IIFA Movie Awards in 2002 (Lagaan).
Two Bollywood Movie Awards in 2002 (Lagaan).
Two Apsara Awards in 2009 (Taare Zameen Par).
Bollywood Hungama Surfers Choice Movie Awards in 2009 (Ghajini).
V. Shantaram Awards in 2008 (Taare Zameen Par).
Two Planet Bollywood People's Choice Awards in 2008 (Taare Zameen Par).
Bollywood People's Choice Award in 2001 (Lagaan).

credit:www.surfindia.com

Setia saya hanya kepada Ekin - Mawi


KUALA LUMPUR - "Saya setia kepada Ekin seorang!"

Itulah penjelasan juara Akademi Fantasia Ketiga (AF3), Mawi atau Asmawi Ani, 29, mengenai gosip hangat kononnya beliau sudah berkahwin lagi.

Mawi hairan bagaimana gosip beliau berkahwin lagi itu tersebar di kalangan wartawan hiburan sejak beberapa hari lalu.

"Saya dah lali dilemparkan dengan pelbagai tohmahan negatif, jadi saya reda sahaja kali ini.

"Semua ini di luar kawalan saya,'' jelas Mawi ketika dihubungi di sini semalam.

kredit:www.kosmo.com.my

Priyanka Chopra






Biography
Priyanka Chopra was born 18th July 1982 to the family of Capt. Dr. Ashok Chopra and Dr. Madhu Chopra. She had a very varied upbringing. She started her education at La Martinière Girls College in Lucknow as a resident student; a short stay at Maria Goretti College in Bareilly prepared her for further studies in the USA. Having completed tenth grade in Boston, Massachusetts, USA, she decided to become a software Engineer or a Criminal Psychologist.

She enjoys Indian music and dance; flair for writing poetry and short stories; reading, especially biographies; and has worked for a lot of social-welfare programs. She aims for the stars after completing her education. She is a movie buff and would love to join the galaxy if a good offer comes.

Trivia
Winner of the Miss India and Miss World beauty pageants in 2000.

Father Capt. Dr. Ashok Chopra, mother Dr. Madhu Chopra.

Achievements: she is the only Indian in the USA to have been selected at the state level for the National Opus Honor Choir, extensive charity work back in India and the USA, and joined the CAF and CII in their literacy program and is their ambassador. Member of the support group for the Thalassemic children in U.P., India, participated in the adult education awareness program with the non-governmental organizations in the peripheral areas of Bareilly, joined the Indian Government-sponsored Polio Eradication Program as a volunteer. Raised funds for the destitute in Boston, Massachusetts, USA, by participating in a church program.

While shooting the song "Do Me A Favor, Let's Play Holi" in the movie Waqt: The Race Against Time (2005), she stepped on a live wire and received a shock. She was hospitalized for a day.

Did her schooling from La Martinière in Lucknow. She completed tenth grade in Boston and wanted to become a software engineer or a criminal psychologist.

Her father Ashok Chopra, who also manages her career, was diagnosed with a tumor in his liver. He had to undergo a complicated emergency surgery.

Has a younger brother.

Turned down the lead in Umrao Jaan (2006) to work in Bluffmaster! (2005).

Listed as number 2 of 'Top Bollywood Actresses' of 2006. (rediff.com, 8-25-2006)

Turned down a part in London Dreams (2009) because she could not provide the shooting dates as she was busy with other films.

Listed #1 by UK magazine Eastern Eye one of "Asia's Sexiest Women" (Sept/2006).

Appeared on the cover of the premiere issue of Maxim magazine, Indian version, released in 2006.



Personal Quotes
"I fail to understand why people would think I got a raw deal out of Krrish (2006), considering I was present all through the film, from the beginning till the end. And I don't know where people get off really. 'Krissh' has done a business of Rupees 150 crores. It's popular and is almost giving 'Superman' a run for its money, so what more convincing is required to get the point across? I'm very happy with the response I got fro the film. I'm happy with my role. I've learnt that you can't always please everyone in any case. And 'Krissh' is my moment of success; I will not allow anyone to take that away from me." (Stardust magazine, September 2006)

Once I knew I wasn't going to be doing Umrao Jaan (2006), I completely disconnected from the film. And I cannot compare myself to Aishwarya Rai.

When I became Miss World, I couldn't believe I had won it. I used to sleep with my crown because I was scared someone would steal it. In a minute the world changed for me. (July 2007)

I'm lucky. I don't know whether I'm deserving or not. All I know is that I work damn hard for everything. And God helps those who help themselves. Every day is like an exam. I believe destiny and hard work go hand in hand. I was studying to be an engineer when my mom and my brother sent my pictures for the Miss India contest. I didn't even know about it. If that isn't destiny, what is? (July 2007)

Most outsiders look at the film world as something glamorous. But no one sees the hard work that goes into it. I haven't taken a holiday in the last four years. I'm working 25 hours a day. There's no time to sleep or to eat. (July 2007)

When asked what sets her apart from other actresses: "I don't come from a film background. I haven't learned anything about films or film-making. But I have a thirst to know everything about my profession. I want to learn about cinematography, about editing, about music recordings, about post-production. So when people in the know talk, I willingly listen. Also, I'm not scared of working 20 hours a day."

I got into the movies by accident. When I got an offer, I thought let's try this too. Everything in my life has happened by trial and error. I didn't even think I would win the Miss India title so where's the question of thinking I'd come this far. (July 2007)

I thoroughly believe in the institution of marriage, but there's still a long way to go before I get married. Right now I want to concentrate on my career.

I adore watching movies; movie marathons are my favorite pastime. I can watch up to five movies back to back. I also love music and like reading whenever I get the time.

credit:www.imdb.com

Majalah siar foto bogel Jolie


MIAMI - Sebuah majalah mingguan hiburan gosip terkenal Amerika Syarikat (AS) menyiarkan gambar-gambar bogel aktres sensasi Angelina Jolie yang belum pernah disiarkan lagi semasa dia berusia 24 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Majalah Star mendakwa memperoleh foto-foto eksklusif Jolie, 35, daripada buku terbaru, Angelina: An Unauthorized Biography, yang dihasilkan oleh penulis biografi ternama AS, Andrew Morton dan akan dijual bulan depan.

Salah satu gambar itu yang didakwa dirakamkan pada 1999 menunjukkan sekeping pita pelekat hitam menutup payu dara Jolie dengan seekor rantai anjing berada di lehernya.

Sekeping lagi gambar hitam putih memaparkan belakang badan Jolie yang berada di atas sebuah katil dengan dia memakai seluar dalam nipis G-string dan topi koboi.

Jolie pernah mengaku mengambil dadah jenis heroin pada zaman muda sebelum dia akhirnya meninggalkan tabiat itu.

Pendedahan itu dibuat ketika dia mempromosikan filem terbaru lakonannya, Salt. - Agensi

Paris Hilton nafi dibayar bilionair Malaysia RM3.1j


NEW YORK - Seorang jurucakap selebriti Paris Hilton menafikan dia dibayar AS$1 juta (RM3.1 juta) untuk berparti bersama seorang bilionair Malaysia Taek Jho Low, lapor akhbar New York Post semalam.

Jurucakap berkenaan sebaliknya memberitahu, mereka hanya bersahabat.

Paris yang dikenali ramai sebagai pewaris empayar Hotel Hilton mendapat liputan meluas media baru-baru ini selepas dia dilihat bercuti di St. Tropez, Perancis bersama bilionair itu dan beberapa orang rakan mereka.

Paris minum champagne dan berparti di sebuah kapal layar mewah bersama ahi perniagaan Malaysia itu semasa bercuti musim panas di Eropah sekali gus mencetuskan spekulasi dia menerima bayaran lumayan untuk 'menghangatkan' percutian bilionair tersebut.

Bagaimanapun, jurucakap selebriti tersebut bertegas bahawa spekulasi mengenai bayaran itu adalah tidak benar.

"Mereka cuma berkawan. Jho telah mengundang Paris dan adiknya, Nicky ke St. Tropez sebagai rakan. Bilionair itu tidak membayar Paris walaupun dia amat pemurah," kata jurucakap berkenaan.

Menurut akhbar The Star, Jho Low berusia 28 tahun berasal dari Pulau Pinang, Malaysia dan merupakan anak lelaki bongsu Datuk Larry Low.

Dia mendakwa memperolehAS$1 juta semasa berusia 20 tahun dan menubuhkan syarikat pelaburan Wynton Group pada 2003 dengan modal AS$25 juta (RM79.8 juta). - Agensi

Luna Maya digoda di ibu pejabat polis


JAKARTA - Pengacara terkenal, Luna Maya yang menjadi suspek dalam skandal video seks melibatkan penyanyi band Peterpan, Ariel digoda oleh beberapa orang yang berada di sebuah ibu pejabat polis di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Beberapa orang itu mengerumuni belakang pagar ibu pejabat polis tersebut selepas mereka mendengar kehadiran Luna Maya.

Luna Maya yang merupakan kekasih Ariel itu keluar dari pintu belakang pejabat polis itu pada pukul 5.15 petang waktu tempatan.

"Luna. Luna! Apa kabar? Kok kamu cantik banget (sangat)," kata beberapa orang itu.

Mendengar namanya dipanggil, Luna Maya hanya menoleh dan tersenyum malu-malu sambil cuba menutup wajahnya dengan selendang berwarna ungu.

Selebriti itu cuma diam tanpa memberikan sebarang reaksi semasa ditanya sama ada dia sempat bertemu dengan kekasihnya yang kini ditahan di ibu pejabat berkenaan berhubung kes video tersebut.

Dia turut diam semasa ditanya mengenai keadaan kesihatannya.

Luna Maya meninggalkan ibu pejabat itu dengan menaiki sebuah kereta Honda CRV. - Agensi

Keluarga restu kahwin Orlando, Miranda


HANYA selepas sebulan mengumumkan berita pertunangan mereka, Orlando Bloom, 33, dan Miranda Kerr, 27, tidak mengambil masa yang lama untuk berkahwin. Kini sedang enak menikmati bulan madu mereka selepas berkahwin minggu lalu, nampaknya keputusan drastik mereka itu mendapat restu daripada kedua-dua keluarga.

Keluarga model, Miranda malah mengaku bahawa Orlando adalah seorang lelaki yang begitu tradisional, beradab serta bertanggungjawab.

"Orlando adalah seorang lelaki yang cukup bertanggungjawab. Dia mengikut adat dan tradisi apabila meminta izin daripada kami sendiri untuk menyunting Miranda. Mereka melakukannya dengan penuh tradisional, jadi kami melepaskan mereka tanpa keraguan.

"Saya percaya Orlando juga adalah lelaki yang baik. Mereka adalah pasangan yang begitu serasi. Apa yang kami mahu dan doa buat mereka adalah agar mereka hidup bahagia dan sihat. Malah saya tidak pernah melihat Miranda begitu bahagia dan sihat seperti mana dia sekarang," ujar ibu Miranda, Therese Kerr kepada majalah People.

Tambah Therese, mereka sekeluarga juga begitu teruja menerima bintang Lord of the Rings dan Pirates of the Caribbean itu sebagai menantu serta ahli keluarga baru.

Orlando dan Miranda dilaporkan mula berkenalan pada tahun 2007. Pasangan itu kemudian muncul pertama kali di khalayak ramai pada April 2008.

"Hubungan kami pada awalnya tidak lebih daripada hubungan sahabat. Namun ia kemudian bertukar menjadi cinta sedikit demi sedikit," kata Miranda dalam satu temu bual bersama majalah Hello! pada September 2008.

Dalam temu bual tersebut, Miranda turut memberitahu, Orlando telah mendapatkan nombor telefon bimbitnya melalui agensi kerana dia enggan memberi nombor telefon kepada aktor kelahiran Britain itu kerana dia sedang menjalin hubungan dengan seseorang pada waktu itu.

Nawal jejak Malaysia


BAKAL beraksi buat kali pertama di Malaysia, penyanyi popular kelahiran Lebanon, Nawal Al-Zoghbi mungkin tidak begitu dikenali masyarakat tempatan.

Namun, dipilih untuk membuat persembahan di atas pentas Kuala Lumpur Convention Center (KLCC) pada 2 Ogos nanti, Nawal pastinya bukan penyanyi calang-calang namanya.

Sudah 20 tahun bertapak dalam industri hiburan, Nawal, 38, yang pernah menerima pelbagai pengiktirafan mula dikesan selepas menyertai pertandingan nyanyian, Studio El Fann pada tahun 1988.

Menerbitkan album pertamanya, Wehyati Andak pada tahun 1992, Nawal yang kini memiliki tujuh buah album sudah digelar artis kelas A di bumi Arab.

Itu menjadi salah satu sebab mengapa penganjur Jojo Events Sdn. Bhd. tidak teragak-agak untuk mempersembahkan sebuah konsert Nawal yang disasarkan kepada 4,000 audiens.

"Kami percaya ada ramai peminat Nawal di Malaysia. Kami amat bertuah kerana mampu menjemput dia untuk beraksi di Malaysia kerana dia seorang legenda di negaranya," kata Pengerusi Jojo Events Sdn. Bhd., Tan Sri Syed Yusof Tun Syed Nasir pada sidang media mempromosikan konsert tersebut.

Konsert Nawal Al-Zoghbi Live In Malaysia 2010 juga diadakan bagi menyokong hasrat Kementerian Pelancongan Malaysia yang mahu menghiburkan pelancong Timur Tengah di Malaysia.

"Ada sesetengah pelancong dari negara Timur Tengah sendiri tidak dapat melihat konsert Nawal di negara mereka. Jadi adalah menarik jika mereka dapat melihat konsertnya di Malaysia.

"Lagipun Nawal memiliki ramai peminat di Asia. Maka, dengan adanya konsert ini, ia akan menarik ramai orang untuk datang ke Malaysia," tambah Syed Yusuf.

Sedang menjalankan konsert jelajah di Amerika Syarikat dan Kanada, Nawal tidak dapat menghadirkan diri pada sidang media tersebut. Namun, dia yang terkenal dengan lenggok tarian sensasinya sudah mengetahui peraturan serta etika pakaian konsert.

"Segala peraturan dan etika telah diberitahu kepada Nawal dan dia juga sudah bersetuju. Jadi, tidak ada sebarang isu mengenai pemakaian yang timbul di sini," kata Syed Yusuf lagi mengenai persembahan selama 90 minit itu.

Memilih Faizal Tahir sebagai artis pembukaan, persembahan pada pukul 8 malam itu nanti akan melibatkan 13 pemuzik profesional yang diterbangkan khas dari Lebanon. Tiket pula dijual pada harga RM188, RM288, Rm388 dan RM888.

"Bagi seorang penyanyi bertaraf antarabangsa seperti Nawal, harga tiket ini tidak begitu mahal memandangkan kos untuk membawa dia bersama pasukan krunya amat tinggi. Ia seperti membawa penyanyi lain yang pernah kami anjurkan. Maka, pada kami harga tiket ini amat relevan," jelas Syed Yusuf.

Konsert itu juga memilih Rumah Nursalam sebagai penerima amal dengan menyalurkan RM30,000 daripada jualan tiket. Bagi mendapatkan maklumat lanjut, layari laman web www.ticketpro.com.my.

Imam Muda bukan imam hebat


MUHAMMAD Asyraf Mohd. Ridzuan, 26, dan Hizbur Rahman Omar Zuhdi, 27, dua jejaka muda ini tampak tenang dan cukup berkeyakinan. Kredibiliti mereka terserlah, walau masih terlihat ada sedikit getar di dada menghitung detik kemuncak pertandingan realiti televisyen berunsur keagamaan terbitan Astro Oasis, Imam Muda.

Malam ini, pukul 9 malam, bermulalah pelayaran terakhir mereka. Salah seorang akan dinobatkan sebagai juara sulung program keagamaan yang telah menarik minat dunia ini. Imam Muda akan menjadi platform buat mereka mencapai visi menjadi imam. Lebih bertuah lagi akan mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Antarabangsa Al-Madinah, serta sebuah kereta.

Namun akui dua jejaka yang sudah berumah tangga ini, bukan habuan yang mereka kejar. Pertama kali menyertai program seumpamanya ini di kaca televisyen dan terus menjadi fenomena, keinginan asal mereka bukan itu. Masing-masing punya misi sendiri untuk dicapai.

Dalam pertemuan santai kami beberapa hari menjelang malam final, Hiz yang kelihatan sedikit serius berbanding Asyraf yang nampak lebih bersahaja menjelaskan tujuan mereka serta transisi yang telah berlaku sejak tiga bulan menimba ilmu di dalam program tersebut.


"Masa awal sertai pertandingan ini, memang ada rasa aura pertandingan dan tentang kalah atau menang. Tapi lama-kelamaan terutama apabila sudah tinggal berdua, saya sudah tidak rasakan perasaan itu. Sebaliknya saya melihat kedudukan sekarang adalah jalan terbaik buat saya sampaikan sesuatu kepada masyarakat kelak. Ia bukan lagi bersifat untuk kepentingan peribadi," kata Asyraf tanpa teragak-agak.

Hiz yang mengangguk bersetuju dengan pendapat Asyraf kemudian menambah, untuk dirinya sendiri, dia tidak mempunyai sasaran untuk menang. Sebaliknya, sejak awal tertarik menyertai program ini dulu adalah mahu menebus mimpinya untuk menjadi imam. Dia melihat Imam Muda mampu menjadi platform terbaik untuk merealisasikan mimpi tersebut.

Katanya: "Gambaran awal saya tentang program ini adalah ia platform terbaik buat saya mencapai misi menjadi imam. Kalau tidak dapat duduk di masjid besar, duduk di surau pun jadilah.

"Namun rupanya, apabila program mula berjalan, gambaran saya itu jauh tersasar. Pengalaman dan ilmu yang saya kutip di sini lebih daripada gambaran saya. Ia cukup besar dan luas. Saya bersyukur kerana mampu bertahan untuk terus mencari ilmu daripada semua yang terbabit dalam program ini."

Enggan memikirkan soal ganjaran, Asyraf dan Hiz sepakat agar pembelajaran serta paparan yang diberi setiap minggu mampu menjadi teladan serta ilmu yang boleh dikongsi bersama.

Untuk tugasan terakhir malam ini, mereka sudah memperkemaskan diri sebaik mungkin. Selain sudah melalui pengalaman mengendalikan ceramah dan aktiviti kemasyarakatan di kampung masing-masing, kedua-dua peserta ini tidak sabar untuk menjalani tugasan pentas yang merangkumi aspek komunikasi serta bacaan al-Quran.

Bukan malaikat

Masing-masing datang dari latar belakang berbeza. Asyraf dan Hiz tersenyum lebar saat ditanya tentang paksi agama yang menyelusup dalam relung hati mereka. Sejak bila ia terjadi.

Hiz dalam keadaan sedikit malu berkongsi cerita. "Saya membesar seperti kanak-kanak lain. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah sebelum keluarga menghantar saya ke sebuah sekolah pondok kerana saya agak nakal.

"Beberapa bulan duduk di sekolah pondok, nakal saya masih belum reda. Namun akhirnya ia berubah perlahan-lahan dan apabila saya mula rajin mengaji al-Quran, sejak itu saya tahu paksi saya betul," kata penuntut Sarjana Muda Syariah daripada Universiti Al-Azhar, Mesir ini sambil tersenyum.

Sementara bagi Asyraf yang mengaku dirinya agak nakal dan kuat merapu, menerima pendidikan asas daripada keluarga dan itu menjadi pegangan hidupnya.

Penuntut Ijazah Sarjana Muda Usuluddin & Fiqh dari Universiti Malaya itu berkata: "Saya akui saya bukan orang yang baik sangat. Saya kuat merapu sehingga saya dewasa. Namun paksi itu berubah beberapa bulan sebelum berkahwin pada Februari lalu dan ia semakin dalam selepas saya berkahwin."

Malah mereka mengingatkan bahawa mereka juga manusia biasa, bukannya malaikat. Mereka juga mempunyai keseimbangan dalam hidup iaitu masih suka dengan hiburan namun dalam masa yang sama masih kukuh pada landasan Islam.

"Saya tahu ramai yang beranggapan bahawa banyak orang agama agak kurang senang dengan hiburan. Dulu sewaktu belajar di sekolah pondok, saya turut mempunyai pemikiran yang sama. Kononnya saya tak patut dengar radio atau menonton televisyen.

"Namun sebenarnya kalau mengikut Islam sendiri, semua itu bukan satu larangan. Kita dibenarkan untuk menikmati hiburan asal tidak terpesong. Dan ya, kami juga begitu," kata Hiz.

Tambah lelaki yang sudah tiga tahun mendirikan rumah tangga ini, persepsi seperti inilah yang mahu dipecahkan olehnya menerusi program ini. Dia mahu masyarakat tahu bahawa walaupun seseorang itu menjadi imam, dia juga manusia biasa yang mempunyai nafsu dan memerlukan sedikit hiburan mengikut lunas Islam.

Perlu popular

Disogok pertanyaan kepentingan sebuah program keagamaan dan ilmuwan agama itu memperoleh publisiti meluas, pantas Asyraf menjawab - perlu. Katanya program yang menyebarkan dakwah Islam seperti ini yang harus dibangga dan dihebahkan ke seluruh dunia. Dan publisiti yang meluas itu tidak salah agar segala kebaikan tersebar dengan cepat.

"Publisiti amat penting dan perlu untuk program seumpama ini. Tentang ilmuwan agama pula, seseorang pendakwah itu perlu terkenal untuk menarik banyak orang mendengar ceramah mereka. Jika kurang dikenali, orang pun tak mahu pergi ke masjid atau lokasi ceramah untuk mendengar ceramah," katanya.

Hiz pula menyimpulkan: "Kami perlukan platform dan publisiti ini untuk menonjolkan segala kebaikan dan sifat yang dibawa Nabi Muhammad SAW Hanya melalui hebahan, ia akan terlaksana. Semoga apa yang cuba diusahakan ini tercapai."

Berbicara tentang keseimbangan antara popular dan fokus terhadap agama, Hiz memberitahu inilah masa terbaik untuk dia menggunakan dua status tersebut mempengaruhi remaja ke arah kebaikan.

Mengaku dia juga masih perlu banyak belajar, namun jika platform ini adalah jalan terbaik mempengaruhi masyarakat, dia tidak akan mensia-siakannya.

"Memang terkejut apabila diri mula dikenali dan saya melihat ada tanggungjawab yang besar telah masyarakat letakkan pada kami sebagai ikon yang baik.

"Senang untuk saya katakan, kami juga manusia biasa, bukan malaikat dan akan berusaha untuk memberi pengaruh yang terbaik kepada masyarakat," katanya yang senang menggunakan pendekatan 'memandu' berbanding menghukum.

Pernyataan Hiz ditambah Asyraf: "Sebab itu kita gunakan status Imam Muda. Bukan imam hebat atau sebagainya. Oleh sebab itu, kami semua muda dan masih banyak perlu belajar. Kami belajar bersama-sama, ini yang harus dilihat oleh semua orang. Selagi kami diberi kepercayaan, selagi itu kami akan sama-sama membantu ke arah kebaikan. Insya-Allah.

"Dan kami tidak mahu disamakan dengan superstar hiburan. Atau dikatakan superstar Imam Muda. Sebaliknya lebih molek kalau dikatakan kami sebagai penyambung dakwah superstar sebenar kita yang semakin dilupakan iaitu Nabi Muhammad SAW."

Paris Hilton nafi buat tabik Nazi


LOS ANGELES - Selebriti Paris Hilton menafikan dia membuat tabik hormat gaya Nazi semasa berparti di sebuah kapal layar mewah, lapor sebuah akhbar semalam.

Walaupun bukan satu jenayah, masyarakat Barat menganggap perbuatan itu biadab kerana ia dikaitkan dengan rejim Nazi diketuai pemimpin Jerman, Adolf Hitler yang membunuh berjuta-juta orang Yahudi semasa Perang Dunia Kedua.

Namun, seorang jurucakap selebriti berusia 29 tahun itu memberitahu akhbar MailOnline bahawa Paris sedang menari dan pada masa yang sama, menggaru mukanya ketika gambarnya dirakamkan di kawasan peranginan St Tropez, Perancis baru-baru ini.

"Dia gemar menari dengan tangannya ke udara dan semasa gambarnya dirakamkan dia sedang menggaru mukanya. Paris juga tidak memakai topi komunis ketika itu. Topi tersebut merupakan topi gaya tentera dari sebuah kelab malam," kata jurucakap berkenaan.

"Dia tidak mungkin melakukan perbuatan yang mencemar sensitiviti banyak pihak itu kerana Paris sendiri berketurunan Yahudi," tambahnya.

Tabik hormat Nazi dilakukan dengan mendepakan sebelah tangan ke hadapan sehingga ke paras muka.

Sebelum ini media selebriti di Barat melaporkan dia berada bersama jutawan Malaysia, Taek Jho Low dan adiknya Zhen Low di St. Tropez, Perancis dengan menghadiri sesi fotografi dan berpesta di kelab malam. - Agensi

Tiada filem sekuel Spice Girls


KUMPULAN Spice Girls menafikan mereka kembali bergabung semula untuk filem sekuel kepada filem lakonan mereka pada 1997, Spice World. Sebelum ini mereka dikatakan berusaha untuk menghasilkan sebuah filem berdasarkan lagu-lagu popular Spice Girls.

Bekas anggota kumpulan itu yang terdiri daripada Victoria Beckham, Emma Bunton, Geri Halliwell, Melanie Brown dan Melanie Chisholm pada awal tahun ini mengumumkan mereka sedang membikin sebuah pementasan muzikal dengan penerbit filem Mamma Mia!, Judy Craymer yang bakal dipentaskan di West End London.

Laporan akhbar Sunday Mirrror sebelum ini juga melaporkan Emma sebagai berkata filem terbaru Spice Girls yang bakal menampilkan lagu-lagu mereka seperti Wannabe, 2 Become 1, Who Do You Think Are? dan Say You'll Be There sedang dalam pembikinan.

Namun menerusi laman sosial Twitternya Emma baru-baru ini menulis: "Spice Girls tidak akan bergabung dengan Judy Craymer untuk projek filem sekuel Spice World. Saya tidak pernah mengatakan kami akan membikin satu lagi filem Spice Girls. Namun, kami teruja dengan projek pementasan muzikal Spice Girls itu."

Spice Girls kini berada dalam fasa terakhir bagi pementasan muzikal mereka itu.

Bukan gadis liar!


NAMA Mizz Nina atau nama sebenarnya Shazrina Azman sejak kebelakangan ini kembali hangat. Lebih hangat ketika dia masih bersama kumpulan muzik hip hop Teh Tarik Crew sedikit masa dahulu.

Semuanya gara-gara lagu single terbarunya yang berjudul What You Waiting For hasil kolaborasinya bersama pemuzik dan penyanyi terkenal, Colby O' Donis yang kini sedang meningkat naik dalam carta muzik radio serta menjadi siulan ramai.

Ramai pendengar muzik pada awalnya menyangka lagu itu dinyanyikan oleh seorang penyanyi dari Barat kerana muziknya serta liriknya sedikit terbuka berbanding dengan kebanyakan lagu yang dihasilkan di Malaysia.

Kata Nina ketika ditemui pada majlis pelancaran album sulungnya di Zouk baru-baru ini, dia berbangga kerana ada orang yang menganggap lagu nyanyiannya merupakan lagu penyanyi Barat sedangkan yang menyanyikan lagu tersebut adalah seorang anak Malaysia.

"Ya, lagu saya sedikit berbeza kerana saya ingin memberi elemen yang baru dan segar," katanya.

Disoal mengenai lirik yang berbaur seksual, Nina tidak melatah juga tidak membantah. Terangnya ia hanya sekadar lagu tidak lebih daripada itu.

"Saya akui memang liriknya agak nakal tetapi itu hanya lagu. Terpulang kepada persepsi orang yang mendengarnya. Kalau ada yang berkata itu agak seksual terpulang pada mereka," ujarnya.

Namun, jika ada yang mempersoalkan keperibadian Nina berlandaskan lagu dan muzik video lagu What You Waiting For itu, Nina menolak dakwaan itu sama sekali. Dia masih seorang anak Malaysia yang tahu batas-batas pergaulan.

"Takkan pantas orang menilai saya berdasarkan satu lagu itu sahaja. Lagu itu memang nakaltetapi saya tidak nakal seperti dalam lagu atau muzik video itu. Itu hanya lakonan semata-mata bukanlah menggambarkan diri saya yang sebenarnya.

"Sesiapa yang mengenali saya secara dekat tahu diri saya macam mana. Saya bukan gadis liar, malah jadual harian saya sibuk dengan bermacam kerja yang saya harus lakukan termasuklah butik yang baru saya buka atas jenama Mizz Nina Collection di KLCC baru-baru ini," jelasnya.

Duet bersama Noh Hujan

Jika mendengar lagu What You Waiting For, vokal Nina diadun bersama efek bunyi, oleh itu suaranya yang sebenar tidak kedengaran. Ada yang mempertikaikan kemampuannya sebagai seorang penyanyi.

Mana tidaknya, kebanyakan orang menganggap kewujudan anak perempuan kepada Tan Sri Azman Hashim iaitu Pengerusi Kumpulan AmBank Berhad itu dalam industri hiburan sekadar penyeri.

Dilahirkan serba-serbi lengkap pastinya, apa sahaja yang ingin dilakukan Nina tiada halangan besar kerana wang ringgit bukanlah masalah utamanya seperti mana kebanyakan penyanyi lain di Malaysia,

Bagaimanapun, menyaksikan persembahan penuh tenaga Nina pada majlis pelancaran albumnya semua tanggapan itu dibuang ke tepi, wanita berusia 30 tahun itu benar-benar berbakat dalam tarian dan juga nyanyian.

Sempat mendengar nyanyian duetnya bersama Noh Hujan dalam lagu berjudul Kurnia dan What You Waiting For bersama Colby O'Donis yang diterbangkan dari Amerika Syarikat khas untuk majlis tersebut cukup meyakinkan Nina mempunyai tempat di hati peminat.

"Sebenarnya suara efek, Colby yang cadangkan ketika dia mula-mula dengar lagu itu. Bila saya dengar hasilnya sedap juga kerana ia berbeza. Jadi, kami putuskan untuk letak efek dan saya sudah agak akan ada orang mempertikaikan kemampuan vokal saya.

"Saya boleh menyanyi, kalau saya tidak boleh menyanyi saya tidak akan jadi penyanyi. Saya menyanyi kerana minat sejak daripada zaman remaja lagi sehingglah sekarang. Sebelum ini saya pernah buat bermacam kerja seperti pengacara, model dan penyampai radio di Fly FM tetapi minat dalam diri tetap terarah kepada bidang nyanyian, jadi saya teruskan minat itu.

"Syukur, apabila lagu dan album sulung saya keluar, saya menerima maklum balas yang positif daripada peminat. Ramai yang menyukai lagu dalam album saya. Single pertama What You Waiting For merupakan lagu pengenalan saya kepada peminat dan berharap mereka akan terus menyokong saya," ungkapnya lagi.

Tambah Nina, selain Malaysia dia akan mengembangkan sayap seninya ke Singapura dan Amerika Syarikat. Semua rangka promosi untuk albumnya sedang giat dijalankan.

"Itu antara perancangan saya, macam di Jepun lagu single pertama saya itu boleh didapati di iTunes. Kalau semuanya berjalan lancar saya akan ke Jepun juga," luah gadis yang murah dengan senyuman ini lagi.

Selain lagu What You Waiting For, album Nina yang diedarkan oleh Warner Music Malaysia itu mengandungi 14 buah lagu seperti Away With You, Yesterday, Pinda Minda, Kau Tahu, Let Me C U Get It, One, Sometime feat Dandee, Ping Pong, Never Leave You Behind, Love, Kurnia kolaborasi dengan Noh Hujan, Sri Kandi kolaborasi dengan Mawar Berduri dan Hope kolaborasi dengan Planet Asia

Anak Jolie pandai bergaya


TOKYO - Empat anak selebriti Angelina Jolie dan Brad Pitt sudah pandai bergaya apabila mereka tiba di sini sempena tayangan perdana filem terbaru Jolie, Salt di Jepun, lapor sebuah akhbar semalam.

Memperagakan beraneka pakaian, Maddox, Pax, Shiloh dan Zahara yang masing-masing berusia sembilan tahun, enam tahun, empat tahun dan lima tahun berjalan dengan dipimpin Jolie setibanya mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita awal pagi semalam. Maddox, Pax, dan Zahara adalah anak angkat pasangan selebriti tersebut dan cuma Shiloh merupakan zuriat Jolie, 35, bersama pasangannya, Pitt, 46.

Pelakon berkenaan tampil kasual tetapi kemas dengan memakai pakaian hitam yang dipadankan dengan sepasang sepatu perang. Walaupun membawa empat kanak-kanak bersamanya, Jolie kelihatan tenang sepanjang berada di lapangan terbang tersebut. Jolie yang popular dengan watak sebagai pemburu harta karun, Lara Croft dalam filem Tomb Raider itu tiba tanpa ditemani Pitt dan dua anak kembar mereka, Vivienne dan Knox. - Agensi

Bukan porno Katrina


JIKA di Indonesia topik pornografi selebriti menjadi bahan utama setiap hari, nampaknya ia mula menular di Bollywood apabila aktres Katrina Kaif dikatakan mempunyai sebuah video porno dengan beberapa orang lelaki yang sedang hangat disebarkan di Internet.

Spekulasi video porno aktres itu muncul selepas kononnya adiknya, Isabel juga terlibat dalam video porno sebelum ini.

Menggunakan judul namanya, Kartina bagaimanapun menafikan dakwaan dia mempunyai video porno yang kini mendapat muat turun paling banyak sambil menyifatkan ia adalah perbuatan yang jijik.

Video tersebut menunjukkan wajah seorang wanita yang mirip dengan aktres tersebut membuka satu demi satu bikininya sebelum memulakan pesta seks dengan beberapa lelaki.

Walau tahu itu bukan Katrina, masih ramai yang percaya dan berdebat mengenai penglibatannya dalam video porno.

“Video itu amat menjijikkan saya. Ia bukan saya. Jadi tolong jangan sebarkan spekulasi lagi,” tegas Katrina yang ternyata berang dengan pertuduhan tersebut.

Gali potensi diri


ASMAWI ANI, lima tahun lalu adalah seorang anak Felda yang tiba-tiba menjadi fenomena sebaik menyertai program realiti televisyen, Akademi Fantasia. Menurut banyak orang, lelaki yang kini berusia 29 tahun itu punya aura dan persona tersendiri.

Fenomena Mawi yang tampil dengan imej lelaki tinggi ilmu agama itu terus berlarutan untuk beberapa tahun berikutnya.

Sehingga dua tahun kebelakangan ini, fenomena itu dikatakan mulai surut.

Pertemuan dengan suami kepada Nora'Asikin Rahmat atau dikenal mesra sebagai Ekin itu baru-baru ini sebenarnya memperlihat sisi lebih dalam selain isu populariti Mawi yang merudum. Diakui, lima tahun membesar dalam daerah seni, sasaran hidup Mawi kini sudah berubah. Bual bicaranya juga tidak yang itu-itu saja. Dia tidak lagi teragak-agak atau hanya menjawab sepatah dua tentang karier seninya.

Sebaliknya, Mawi tampak lebih bersemangat. Lebih tahu hala tuju dan punya banyak visi baru. Dia kini tidak lagi memberatkan isu wajib popular. Tetapi lebih menekankan tentang perjalanan yang sedang diteroka dan pencapaian yang bakal diraih pada fasa peralihan kerjayanya kini.

Mawi kini bukan sahaja mahu dikenali sebagai penyanyi, tapi juga pelakon, pengarah, penerbit sekali gus seorang ahli perniagaan. Bagi banyak orang, mimpi Mawi itu cukup besar, tetapi mimpi tersebut sudah mula ditunaikan olehnya dan dia berpuas hati malah lebih teruja untuk terus fokus dalam semua bidang yang diceburi kini.

“Banyak perkara yang telah saya kutip sepanjang tempoh lima tahun menjadi artis. Baik atau buruk, saya terima semua seadanya. Saya akui, jika dua tahun pertama dahulu saya lebih senang mengikut panduan orang yang lebih arif dalam bidang seni dan hanya tahu tentang dunia nyanyian. Saya hanya ikut apa yang telah pihak syarikat tetapkan untuk saya. Tetapi perkara itu terjadi sebaliknya hampir dua tahun kebelakangan ini.

“Kebelakangan ini saya sudah mula menggali potensi diri dan mencari ruang untuk tidak terus statik hanya sebagai penyanyi. Sebaliknya saya mengutip setiap pengalaman, cantumkan ia dan jadikan sasaran untuk cabang kerjaya baru. Sebab itu saya melangkah satu tahap ke satu tahap.

“Jika dulu saya hanya tahu menyanyi kemudian saya belajar untuk tulis lirik sendiri. Saya naik ke tahap seterusnya apabila mencabar diri menjadi pelakon pula dan hari ini perlahan-lahan, bersama syarikat saya NW Entertainment, saya menghasilkan beberapa drama atau program televisyen dengan satu daripadanya merupakan arahan serta skrip penuh saya,” katanya penuh teruja.

Menurut Mawi, fasa perjalanan yang diteroka kini adalah satu hal yang tidak pernah dimimpikan olehnya terjadi. Sama seperti pertama kali dia bergelar penyanyi satu masa dahulu. Tetapi sekali sudah terjebak, dia juga tidak mahu berpatah balik. Justeru untuk kekal dalam industri, apa yang dilakukannya kini adalah hal yang terbaik.

Tampak begitu teruja untuk berkongsi cerita perkembangan lima tahunnya sebagai anak seni, saya membiarkan Mawi terus berbicara. Hari itu, pada pertemuan kami, dia sibuk bercerita tentang drama sempena raya arahan dan terbitannya yang diberi judul Pak Nil Ibu Kirim Salam.

Kata Mawi, drama yang bakal ditayangkan di saluran Astro itu mempunyai keistimewaan sendiri apabila ia menampilkan 33 pelakon yang muncul secara cameo sekali gus.

“Ini drama pertama yang skripnya saya tulis dan saya ambil keputusan untuk mengarah sendiri dengan bantuan penolong pengarah yang banyak menolong saya dari segi shot penggambaran. Sementara, saya pula terus fokus kepada jalan ceritanya. Walaupun berdebar, tapi saya sukakan pengalaman baru ini.

“Pak Nil Ibu Kirim Salam ini saya tulis berdasarkan kisah benar tentang peminat setia saya iaitu remaja autism yang pernah lari dari Klang, Selangor dan datang ke rumah keluarga saya di Kulai, Johor beberapa tahun lalu.

“Daripada kisah itu, saya angkat ia menjadi satu jalan cerita yang penuh dengan pengajaran, keinsafan dan banyak isu yang saya bangkitkan di dalamnya. Karakter remaja autism ini dimainkan oleh Along dan banyak pelakon lain termasuk Aznil Nawawi sendiri berlakon serta Linda Onn, Didie Alias, Almy Nadia, Hamid Gurkha, Zamani, Kaza, Soya dan ramai lagi yang sudi terbabit dalam drama sulung arahan saya ini,” katanya yang sengaja memilih judul Pak Nil dan menggunakan populariti selebriti tersohor tersebut kerana kredibiliti Aznil yang cukup digemari oleh semua lapisan masyarakat.

Tambah Mawi yang kini juga sibuk dalam rangka promosi filem terbarunya, Magika, walau terkenal sebagai penyanyi, realitinya dia merupakan seorang penggemar filem atau drama.

Karya Bollywood dan Hollywood selalu menjadi rujukannya dan katanya, penceritaan berbentuk realiti yang bersahaja selalu akan membuat dia tidak berganjak daripada depan kaca televisyen.

Pada masa yang sama, biar sedang ghairah menjadi pengarah dan menerbit drama atau program, kerjaya nyanyian masih lagi menjadi periuk nasi bagi Mawi. Jadual persembahan masih penuh. Malah album terbarunya, Idola sudah sedia menyusul pada bulan September kelak.

Katanya ringkas: “Nyanyian masih dunia saya malah masih banyak undangan yang tidak dihebahkan di media. Album Idola juga akan muncul nanti. Insya-Allah, dalam masa terdekat, saya juga akan keluar dengan single terbaru, Menanti Hikmahnya yang mempunyai elemen balada stail Korea.”

Hikmah merudum

Menyentuh isu populariti, kata Mawi, ia bukan lagi keutamaan baginya sekarang. Popular itu penting, namun terlebih popular dengan pelbagai isu kontroversi, itu yang tidak diperlukan dalam kerjayanya lagi. Cukup kalau lewat kebelakangan ini, dia muncul di media cetak misalnya dengan kisah kerjaya yang berkembang positif.

“Saya tak nafikan, saya masih memerlukan aura popular untuk kekal dalam industri. Saya juga ada keinginan untuk melihat wajah dan cerita saya di kaca televisyen atau akhbar dan majalah sekurang-kurangnya seminggu sekali.

“Namun itu bukan lagi keutamaan bagi saya sekarang. Keutamaan bagi saya sekarang adalah mengekalkan kedudukan saya dengan reputasi yang baik. Sebab itu pada masa ini saya berusaha keras untuk melalui satu transformasi baru dalam kerjaya dengan mencuba pelbagai peluang dan cabang yang ada,” luahnya jujur.

Tambah Mawi lagi, di sebalik orang berkata tentang popularitinya yang merudum, sebenarnya ia terselit sejuta hikmah dalam perjalanan kehidupannya. Kata Mawi, kehidupannya kini lebih tersusun berbanding dahulu.

Dia kini juga mempunyai masa untuk mengusahakan sebuah tapak makanan yang turut diusahakan oleh peniaga lain di Johor Bahru yang baru beroperasi selama dua bulan. Merahsiakan tapak makanan tersebut miliknya, kata Mawi ini bukti dia tidak mahu menggunakan populariti sebagai pancing untuk orang datang menikmati hidangan di tempatnya.

Sebaliknya dia percaya, menu makanan yang lazat dan layanan yang baik akan mengikat pengunjung ke tapak tersebut. “Lagipun saya tak mahu orang datang ke situ kerana populariti atau sebab orang suka saya. Nanti kalau orang sudah tak suka saya, mereka tak akan datang,” katanya yang akan berangkat ke Syria selama seminggu bermula Ramadan pertama untuk menjalani penggambaran program Mawi Di Bumi Ambia.

Malah, dia dan Ekin kini menjalani sebuah pelayaran rumah tangga yang cukup bahagia.

“Kehidupan saya hari ini lebih teratur. Saya punya banyak masa untuk diri sendiri dan keluarga. Tidak lagi menjadi hamba kerja seperti satu masa dulu. Saya kira, ini perkara positif di sebalik apa yang orang kata tentang suhu populariti saya. Yang penting saya kini mempunyai sebuah kehidupan yang bahagia,” katanya penuh makna.

Ditanya bila saatnya khalayak boleh menyaksikan dia menjadi seorang bapa, jawab Mawi: “Saya memang nak sangat jadi bapa. Tapi rezeki saya belum tiba. Insya-Allah ada nanti.”

Yassin disyaki ambil dadah lagi


KUALA LUMPUR - Pelakon dan pelawak, Yassin atau nama sebenarnya, Yassin Yahya mengulangi sejarah hitamnya apabila dia ditahan kali keempat kerana disyaki mengambil dadah dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Sunway Pyramid di sini semalam.

Dalam serbuan pada pukul 1 pagi, seramai 30 pengunjung pusat hiburan tersebut telah diperiksa dan menjalani ujian air kencing.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, hasil ujian saringan awal, tiga daripada mereka ditahan termasuk Yassin kerana disyaki positif mengambil dadah.

"Pemeriksaan awal mendapati Yassin yang merupakan bekas kumpulan Senario positif ganja.

"Dua lagi lelaki yang ditahan ialah seorang pengurus artis dan seorang peniaga yang disyaki positif ketamin," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menurut Khalid, pihaknya akan memohon reman terhadap ketiga-tiga individu tersebut bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Yassin, 31, sebelum ini pernah ditahan pada tahun 2001 atas dakwaan memiliki 0.05 gram syabu di sebuah kondominium dekat Jalan Damansara Indah.

Dia yang dituduh di bawah Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 bagaimanapun dibebaskan oleh Mahkamah Majistret Ampang pada tahun 2005.

Pada Jun 2002, Yassin sekali lagi dibebaskan oleh Mahkamah Majistret Ampang daripada dua tuduhan mengikut Akta Dadah Berbahaya dan Akta Dadah Racun 1952.

Kehebatan Jason Derulo


BERDASARKAN popularitinya di Malaysia, tidak hairan jika showcase penyanyi kelahiran Amerika Syarikat, Jason Derulo dihadiri lebih 2,000 peminatnya. Berlangsung pada 21 Julai lalu di kelab Dragonfly, Jason menepati waktu apabila muncul di pentas bertemu khalayak pada pukul 8.30 malam.

Walaupun hanya menghiburkan peminatnya dengan tujuh buah lagu, dinamik dan semangat yang dipaparkan penyanyi berusia 20 tahun itu sudah cukup memuaskan. Menghadiahkan lagu seperti Sky The Limit, Ridin's Solo, What If, Watcha Say, Love Hang Over dan In My Head, Jason terharu dengan sokongan peminat tempatan.

Maka, apabila meluangkan masa selepas showcase untuk sesi autograf bersama peminatnya, dia menggunakan ruang itu sebaiknya untuk melayan penyokongnya. Pertama kali menjejakkan kaki di Malaysia, Jason menyukai kepelbagaian budaya dan masyarakat tempatan.

Katanya pada sidang media yang berlangsung di sebelah pagi sebelum persembahannya: "Pada saya, Malaysia bagaikan syurga di dunia. Kunjungan pertama ini amat menyeronokkan kerana saya tidak pernah berada di rantau Asia Tenggara. Gembira rasanya apabila saya dapat berkongsi muzik dengan peminat di setiap pelosok dunia."



Meminat penyanyi seperti Justin Timberlake dan Usher, Jason berharap muziknya mampu menyalurkan energi positif kepada pendengar. Namun, dalam aspek berkarya, Jason mahu dirinya dilabelkan sebagai seorang penyanyi versatil.

"Bijak dan positif merupakan elemen penting dalam lagu-lagu saya. Tapi saya tidak mahu menjadi penyanyi yang statik dengan satu stail lagu. Saya suka mencabar diri dan ingin menjadi penyanyi versatil seperti Michael Jackson," tambahnya yang suka bermain bola keranjang.

Turut meminati filem, Jason boleh menonton tiga hingga empat buah filem di atas kapal terbang. Mahu terus menakluk dunia dengan muziknya, Jason hanya menghabiskan masa selama sejam sehari untuk melawat laman sosial Facebook serta Twitter.

Namun, jejaka kegilaan ramai itu mengaku dirinya masih solo. Bukannya tidak mahu bercinta, Jason terlebih dahulu mahu memberi tumpuan kepada kariernya. "Mengembara ke seluruh dunia, saya amat terharu apabila muzik saya dapat menyentuh perasaan ramai pendengar.

"Jadi saya mempunyai rasa tanggungjawab untuk terus menghasilkan muzik yang baik kepada mereka. Mungkin disebabkan itu saya rasa adalah lebih baik saya kekal solo dan menumpukan perhatian kepada pembikinan muzik," tambahnya yang suka bersenam.

Berasa seronok membuat persembahan di hadapan peminatnya, Jason yang turut meminati dunia fesyen memberitahu cerita di sebalik penggubahan lagu pertamanya semasa berusia lapan tahun. Lagu itu, Crush On You bagaimanapun tidak pernah dinyanyikan sehingga kini.

"Lagu itu digubah semasa saya menyukai seorang budak perempuan. Jadi ketika itu saya mahu menunjukkan perasaan saya terhadapnya. Tapi saya mahu mencari jalan yang lebih kreatif. Dari situ saya menggubah lagu tersebut tetapi malangnya ia belum pernah dinyanyikan," katanya.

Aizat tubuh band


ENGGAN lagi muncul bersendirian, Aizat, 21, sebaliknya kini mahu kerap dilihat muncul bersama pemuzik iringan sewaktu menjayakan persembahan pentas. Itu kata putus anak muda bercita-cita tinggi melangit tersebut selepas memasuki umur tiga tahun beradu nasib di gelanggang seni dan memunculkan naskhah kedua, Urusan Aizat Amdan baru-baru ini.

Bukan takut menjadi sebagai subjek utama di atas pentas secara solo, pemilik nama berdaftar Muhamad Aizat Amdan, sebenarnya sudah lama memasang angan-angan menampilkan pemuzik sendiri mengiringi semua pertunjukan pentasnya.

"Terus terang, impian menampilkan pemuzik bersama ketika menyanyi disebabkan mahu mempromosi persembahan muzik secara langsung. Tambahan pula saya begitu mencintai muzik jenis ini dan sama halnya dengan orang ramai, saya lihat tiba masa membawa pasukan pemuzik sendiri selepas ini.

"Awal kemunculan dalam bidang seni, saya sudah ada hasrat untuk muncul dengan pemuzik sendiri. Cuma, waktu itu, saya masih baru dan belum memiliki pengalaman. Mahu tidak mahu, saya pendam terlebih dulu keinginan ini ditambah bukan masa sesuai orang baru macam saya menyuarakan permintaan ini.

"Sekarang, tanpa rasa ragu-ragu ditambah mulai belajar sedikit perkara tentang bidang muzik, saya anggap ia bertepatan dengan apa dirancang selama ini," ujarnya ketika ditemui pada sidang media majlis pelancaran album kedua, Urusan Aizat Amdan di Saloma Bistro, ibu negara minggu lalu.

Barisan pemuzik yang sentiasa terlihat bersama penyanyi terkenal dengan lagu Pergi itu merupakan hasil pemilihan Aizat sendiri dan abangnya, Muhammad Anas, 24. Selain Anas bertindak selaku pemain gitar kedua, tiga lagi anak muda membentuk formasi grup pemuzik itu ialah Tarmizi (gitar utama), Pito (bass) dan Ruvi (drum).



"Saya mula menjalani kerjasama dengan mereka sejak tahun lepas. Ini semua selepas saya belajar sedikit demi sedikit soal teknikal serta krew dalam muzik secara langsung. Tidak lupa, mereka melibatkan diri sepenuhnya dengan penghasilan Urusan Aizat Amdan.

"Kami sudah rapat dan faham cara kerja masing-masing. Saya tidak lihat kami berdepan sebarang masalah untuk muncul lalu mengiringi mana-mana persembahan dijayakan selepas ini. Dan paling pasti, biarpun kugiran ini tiada nama tertentu, saya lebih senang sebenarnya dengan stail macam ini.

"Saya ingin ikut konsep yang dipraktikkan oleh penyanyi solo antarabangsa seperti John Mayer dan Jason Mraz. Semua peminat sedia maklum, mereka selalu buat persembahan bersama pemuzik sendiri," ungkap Aizat yang berbangga dengan pembikinan Urusan Aizat Amdan disebabkan ia produksi 100 peratus diri sendiri bersama Anas di bawah payung Kasi Gegar Entertainment Sdn. Bhd.

Peningkatan

Kegembiraan jelas terpancar pada raut wajah Aizat dengan penghasilan Urusan Aizat Amdan. Masakan tidak, mengambil tempoh selama setahun mencari material serta keluar masuk studio menjalani proses rakaman, akhirnya ia menjadi nyata.

Mudah dijelaskan, album itu merupakan kudrat penuh Aizat dan Anas menggubah lagu, menulis lirik, menyusun bunyi-bunyian muzik dan diterbitkan olehnya. Bukan menjadi perkara mudah untuk menyudahkan segala-galanya apatah lagi Aizat masih mentah di laman hiburan.


"Ini menjadi satu lagi peningkatan bagi saya dan Kasi Gegar Entertainment dalam usaha bergerak secara sendiri melalui penerbitan album penuh. Album ini menampilkan karya-karya berentak rancak, lebih segar dan mesra di telinga pendengar.

"Berbanding album pertama, Percubaan Pertama kira-kira dua tahun lalu, Urusan Aizat Amdan menghidang lagu-lagu tentang nilai diri serta menyelitkan pelbagai mesej semangat diri berbanding kisah percintaan semata-mata sebelum ini.

"Saya sengaja tidak meletakkan genre tertentu pada album ini kerana enggan membatas setiap keindahan seni. Sekadar ambil contoh, saya tidak menyatakan ia seperti hip hop atau progresif rock kerana pada penghujung, niat utama hanya berkarya," akui Aizat yang kini ada banyak koleksi lagu disimpan sejak beberapa tahun lepas.

Tidak mendapatkan khidmat komposer berpengalaman atau individu-individu telah ada nama di negara ini, bukan bererti Aizat tidak punya segenap kepercayaan kepada mereka. Dia sebaliknya ingin berkongsi bakat menghasilkan lagu bersama peminat yang selama ini menyokong di belakang.

"Memasukkan lagu ciptaan sendiri dalam album ini, saya rasa kepuasan yang sukar terucap dengan kata-kata kerana setiap karya terlahir ini datangnya dari jiwa luhur. Sekadar dengan lagu, saya dapat mentafsirkan isi hati," ucap Aizat tersenyum.

Tujuh buah lagu dimuatkan ke dalam Urusan Aizat Amdan terdiri daripada Years From Now, Mana Oh Mana, Senyum, Susun Silang Kata, Erti Hari Ini, Emotions dan Sungai Lui.

Album Aizat dengan harga RM25.90 itu telah dijual di kedai-kedai muzik sejak minggu lalu. Selain itu, peminat boleh membelinya menerusi laman web www.aizatamdan.com atau memuat turun di www.erama.com.

Dalam masa sama, Aizat sedang merancang mempromosikan album berkenaan dengan mengadakan Konsert Urusan Aizat Amdan (UA2) di lokasi-lokasi yang bakal diumum mulai November nanti dan berakhir Februari 2011 bagi bertemu peminat dengan lebih dekat.

Remy tidak berhubung dengan Maya


BUKAN sahaja kerana bakat serta tuah mempopularkan aktor Remy Ishak, bahkan gosip hubungan rapatnya dengan aktres jelita Maya Karin turut menjadi bualan.

Justeru, apabila aktres itu sah bercerai dengan suaminya pada 16 Julai lalu, gosip antara Remy dan Maya kembali hangat.

Bertemu dengan Remy baru-baru ini di lokasi penggambaran filem Nur Kasih di Kampung Gulang Gulang, Tanjung Karang, Selangor, Remy tidak mahu gosip itu dipanjangkan.

Malah, Remy juga menegaskan meskipun Maya telah bercerai hubungannya dengan Maya masih kekal sebagai rakan tidak lebih daripada itu, malah, sejak itu mereka tidak berjumpa atau berhubung melalui telefon kerana terlalu sibuk.

"Saya tidak hubungi atau jumpa dengan dia selepas dia bercerai. Sebelum ini kami rapat sebab terlibat dengan produksi yang sama tetapi sekarang saya sibuk dengan kerja saya dan tidak ada masa nak ambil tahu hal orang lain.

"Kalau tengok jadual saya, sebelum ini tiga bulan saya terperap dalam hutan kerana penggambaran drama Arjuna, sekarang sibuk dengan filem Nur Kasih pula," katanya yang bekerja dengan Maya dalam filem Cun, Anak Halal dan teater Natrah.

Tambah Remy, cukup-cukuplah gosip yang mengaitkan mereka berdua sebelum ini kerana fokusnya kini hanya pada kerjaya sahaja.

"Sudah-sudahlah, saya tidak mahu komen mengenai kes penceraian Maya kerana saya tidak terlibat dalam urusan peribadi dia," akuinya sedih dengan gosip yang mengaitkan dirinya.

Ditebak lagi, tidakkah Remy menghubungiMaya untuk memberi kata semangat tambahan pula mereka diuruskan oleh syarikat pengurusan yang sama iaitu Satu Entertainment.

"Memang kami tidak berjumpa langsung, walaupun berada di bawah pengurusan yang sama. Saya jarang ke pejabat pengurusan. Kalau berurusan pun melalui pengurus saya sahaja.

"Mengenai beri kata semangat itu, tidaklah. Sebabnya saya tidak lagi berhubung dengan dia. Saya tidak mahu komen panjang-panjang, hanya doa yang terbaik untuknya," tutur jejaka berkulit sawo matang itu lagi.

Jadi rebutan

Jika dibandingkan kejayaan dan populariti yang dimiliki aktor berusia 28 tahun itu dengan aktor seangkatan dengannya, langkah Remy dilihat lebih jauh dan lebih lincah.

Masa yang diambil untuk mengumpul kejayaan juga tidak lama. Tahun ini, genap empat tahun usia penglibatannya dalam industri seni.

Seiring dengan waktu ramai aktor senior dan penerbit meletakkan Remy di tangga teratas dalam senarai pilihan mereka sebagai pelapis baru hero filem dan televisyen tempatan.

Berwajah Melayu klasik, berbadan sasa dan penuh karisma antara ciri yang melayakkan Remy berada di tangga teratas populariti dan kualiti seseorang aktor.

Hanya tersenyum dan mengucapkan terima kasih atas pujian yang diberi, terpikul di bahunya satu beban yang cukup berat untuk ditanggung.



"Saya tidak tahu nak cakap macam mana kerana itu pilihan mereka bukan saya. Terima kasih banyak-banyak tetapi dalam pujian itu saya masih perlu banyak belajar supaya menjadi lebih baik.

"Rasa terbeban pun ada juga kerana apabila orang meletakkan harapan yang tinggi saya perlu memaksa diri supaya tidak gagal.

"Bagi saya ramai aktor yang lain juga bagus tetapi mungkin sudah rezeki saya sekarang ini, jadi bila peluang sudah diberikan saya harus gunakan sebaik mungkin," ucapnya dalam senyuman.

Luah Remy lagi, kerana kehidupan yang sukar sebelum dia bergelar pelakon dan tanggungjawabnya sebagai anak lelaki sulung daripada empat adik-beradik membuatkannya bersyukur dengan apa yang dimiliki hari ini.

"Sebelum jadi pelakon, saya bekerja sebagai pelayan di hotel. Gaji pun tidak besar mana, jadi apabila rezeki saya ada dalam dunia lakonan, saya ingin kumpul duit sebanyak mungkin untuk menanggung keluarga dan mengumpul aset untuk masa depan.

"Walaupun nak cari duit, saya tetap amalkan ambil satu kerja dalam satu-satu masa supaya tidak kelam-kabut," katanya jujur.

Larut dalam emosi Adam

Watak Adam yang dilakonkan dalam drama bersiri Nur Kasih benar-benar memberi impak yang cukup besar buat Remy dan watak-watak yang lain dalam drama itu seperti Fizz Fairuz sebagai Aidil, Sharifah Sofea (Katrina), Tiz Zaqyah (Nur Amina) dan Ayu Raudah (Alia) apabila ia ditonton sebanyak 4.3 juta penonton setiap minggu.

Kini, ramai yang menantikan filem Nur Kasih yang masih dalam pembikinan dan dijangka masuk pawagam sekitar Mac tahun hadapan.

Bercerita lanjut mengenai watak Adam dalam filem Nur Kasih, perasaan teruja mula dilontarkan Remy dan menyifatkan watak Adam antara watak yang banyak bermain dengan emosi.

"Cabarannya lebih besar dan konfliknya lebih rumit. Bab watak tiada beza kerana filem ini kesinambungan daripada drama, cuma apa yang boleh cakap penonton akan menangis bila menonton.

"Saya sendiri bila baca skrip pun sudah tersentuh, memang hasil tangan penulis skrip Mira Mustafa dan pengarah Kabir Bhatia cukup baik," katanya yang mengunci mulut mengenai jalan cerita dan pengakhiran filem Nur Kasih.

Disoal tentang cabaran, Remy menjelaskan penggambaran filem Nur Kasih selama 10 hari di Jordan benar-benar menguji daya ketahanan dirinya. Meskipun itu kali kedua dia berada di Jordan, bekerja di luar negara cukup berbeza dengan negara sendiri.

"Cuaca di sana panas terik tetapi angin sejuk, siangnya lebih lama tetapi bila malam kami menggigil kesejukkan. Ada krew yang sakit teruk sebab tidak biasa dengan cuaca.

"Bab makan pun saya tidak biasa jadi saya hanya banyak makan roti sahaja. Kulit kering dan bertambah gelap walaupun saya pakai losen pelindung matahari yang paling tinggi pelindungannya," katanya dalam tawa

Fasha Sandha






Biodata Fasha Sandha

Nama penuh: Nur Fasha Sandha Hassan

Kerjaya: Pelakon dan Model Iklan.

Asal: Pulau Pinang.

Keluarga: Anak kedua daripada empat beradik.

Drama: Natasha, Dengan Nama Cinta, Rumah Itu Duniaku dan Mentari Jingga.

Filem: Anak Mami Kembali, Bujang Senang, Black Maria, Nana Tanjung, Cicak Man, Cinta, Badai Pasti Berlalu, Anak Halal, Skrip 7707 dan Gong.

Iklan: Maxis, Petronas, Nokia, Darlie, Pantene, duta Maybelline dan terkini menjadi model iklan Garnier.

Anugerah: Pelakon TV Wanita Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2005 (ABPBH05), Pelakon TV Wanita Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006 dan Pelakon Filem Wanita Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006.

*sumber:www.budiey.com

Dafi






Biodata Dafi

Nama Penuh : GADAFFI BIN ISMAIL SABRI
Bangsa : MELAYU
Umur : 19 TAHUN
Asal : PETALING JAYA, SELANGOR
Tarikh Lahir : 14 DISEMBER 1988
Tinggi : 168 CM
Berat : 65 KG
Hobi : MENYANYI & MELEPAK
Penyanyi Idola : JUSTIN TIMBERLAKE

Deskripsi : Seorang yang merendah diri walaupun berasal daripada keluarga berjaya. Pelajar kolej swasta dalam jurusan pereka bunyi dan muzik. Seorang yang matang dalam usia setahun jagung. Peminat fanatik AF.

Schools(Other):
Tadika Diyana, S.R.K. Sri Damai(1995-2000), S.M.K. Seri Hartamas(2001-2005), LimKokWing University College(2006-????)

Occupation:
student

Hobbies and Interests:
Singing, Music, Lepaking, Stripes, Football & Futsal...(very recently ;p)..., Handphones, Socialising, Top Man, CK Jeans, Lacoste, Guess, Zara, Nike, Burberry, Fcuk, Esprit.......

Favorite Books:
hmmmm.....NEXT!!! =p

Favorite Movies:
Lord Of The Rings, Spiderman, X-men, Shutter, Juon, 303, The ring, Remember the titans, The eye, Ghost game, Cinta, Night at the museum...and the list goes on...and on...and on...

Favorite Music:
R&B, Dance, Hip hop, Rock, Techno....u name it...

sumber:www.dafi-fc.com

Tidak kisah lambat panas


JEJAKA berambut panjang paras bahu ini sudah selesai dengan tuntutan mencari ilmu formal. Gambit Saifullah berjaya memegang ijazah kejuruteraan dan nilai ilmu itu disimpan seketika untuk sebuah pencarian yang lain.

Kini dia mengembara mencari ilmu melalui pengalaman. Satu demi satu tapak diorak bagi mengumpulkan segunung pengetahuan untuk memenuhi tuntutan kemahuan jiwanya.

Pelakon ini ditemui ketika dalam proses penggambaran filem Karipap-karipap Cinta di bawah arahan Othman Hafsham.

Membawakan watak utama dengan nama Ali, Gambit menyatakan percaya bahawa pegangan mencari karakter dan jalan cerita yang baik adalah penting buat dirinya.

"Saya sukakan skrip filem ini kerana ia berunsur komedi gelap. Skrip ini juga bijak dan mempunyai maksud tersirat.

"Watak Ali membuatkan saya perlu menjadi nakal, sarkastik, jujur dan tampak naif," ujar jejaka 25 tahun ini tentang filem yang diangkat daripada sebuah novel tulisan Nazri M. Annuar ini.

credit:www.kosmo.com.my

Memey diminta berhenti berlakon


MEMEY Suhaiza, 22, terlihat matang sebelum usianya. Dia sering bercumbu dengan perasaan, emosi malah sikap toleransi.

Dalam senyuman yang tidak pernah tawar, dia mengaku dirinya menjeruk perasaan itu seolah-olah ia telah sebati dengan jasad dan jiwanya.

"Banyak sangat dan kalau saya terus bermain dengan perasaan itu, saya mungkin tidak boleh memberi komitmen terhadap kerjaya.

"Hakikatnya saya manusia biasa yang masih muda tetapi sudah tua dengan pengalaman," akui Memey dalam nada lembut.

Katanya lagi, insiden terjeruk perasaan itu lebih menjurus kepada hubungannya dengan sang kekasih bernama Norman Hakim.

Siap bergelar suri

Akur bahawa khalayak masih meletakkan kesalahan di bahunya atas keruntuhan rumah tangga pertama Norman dengan pelakon Abby Abadi, Memey berpegang pada kata-kata bahawa apa yang berlaku sudah berlaku dan sejarah itu tidak mungkin dapat dipadam atau diperbetulkan kembali.

Sudah dibawa angin cerita 24 Julai adalah tarikh penggabungan hati Norman dan Memey. Difikir-fikirkan kembali kalau benar ia berlaku, semalam Memey sah bergelar suri di hati Norman.

Bagaimanapun, takdir mereka bertemu jodoh belum tiba pada tarikh tersebut.

Terlihat klise namun pasangan ini berkata, kesibukan menghalang mereka daripada bersatu.


Memey akur, bahkan sebagai si dara sunti, untuk berkata lebih bukanlah kuasanya. Keterujaan bergelar isteri sudah dirasai tetapi tidak ditiup dengan angin kegelojohan.

Ini yang pertama buatnya, cinta pertama malah juga pelamin pertama dan terakhir doanya. Memey tidak mahu tergesa-gesa hingga momen berharga itu gagal dinikmati secara total.

"Saya akur dengan penundaan tarikh nikah kami. Bagi abang (Norman) kalau lagi cepat lagi bagus. Tapi kami belum dapat tarikh lain bagi menggantikan 24 Julai.

"Saya hanya mengikut dan takut untuk berkata lebih-lebih. Jujurnya saya sudah membuat persiapan kecil-kecilan," katanya yang baru sahaja selesai dengan penggambaran drama Bola Cinta dan mula memasuki set telefilem Ghia.

Ketawa dia membuka cerita bahawa dahulu sasarannya untuk bergelar isteri adalah pada usia 25 tahun namun jika ditakdirkan awal, dia tidak menolak.

"Saya berkali-kali tanya pada diri, 'adakah aku betul-betul bersedia untuk semua ini?' Kalau memikirkan usia dan kerjaya, mungkin jawapannya tidak.

"Tetapi saya fikir sampai bila saya mahu begini. Saya tahu orang luar menunggu perkembangan dan di mana titik akhir perhubungan kami.

"Abang mahukan keluarga dan saya tahu ia satu pengakhiran yang baik," kata anak ketiga daripada enam adik-beradik ini.

Saya tanyakan dia akan statusnya sebagai pelakon selepas berkahwin. Memey menghela nafas lalu tertawa. Mula membuka cerita, dia ketawa lagi.

"Sebenarnya abang minta saya berhenti berlakon selepas kahwin. Awalnya saya fikir, saya muda lagi dan masih banyak yang perlu dipelajari. Tapi abang mahu saya menjadi suri rumah sepenuh masa dan menjaga dirinya.

"Perkara itu membuatkan saya terfikir untuk belum mahu kahwin lagi sebab banyak perkara saya belum rasa.

"Fikir kembali alasan abang, saya tahu dia sudah lalui pelbagai perkara dan ada sebab dia meminta saya berhenti. Akhirnya kami berunding dengan baik.

"Hati saya masih mahu berlakon. Abang memahami kehendak saya dan menerima permintaan saya," ujarnya yang mengaku banyak menggunakan kaedah psikologi ketika bersama Norman.

Bertukar situasi, Norman juga meminta dia memahami posisi dirinya yang tetap bergelar bapa kepada tiga cahaya mata. Sejarah silam Norman perlu diterima dan difahami Memey.

"Sejak kami membuat pengumuman bahawa hubungan kami serius, saya sudah tanamkan dalam fikiran bahawa saya perlu bersikap terbuka dan faham kedudukan abang.

"Dia ada tanggungjawab yang lebih besar dan saya tidak mahu menimbulkan masalah."

Rapat dengan anak kedua Norman, Memey mencelah bahawa niatnya menghantar SMS kepada bekas isteri Norman berbalut kebaikan.

Dia sendiri turut dimaklumkan pelbagai perkara oleh Norman termasuk hasratnya yang pernah satu ketika mahu berbaik dengan Abby. Hati gadis ini seakan-akan telah kalis cemburu.

"Saya bukan jenis yang cemburu sebaliknya Norman yang kuat cemburu," akui Memey.

Buat masa ini semuanya terserah pada takdir. Untuk Memey, ruang yang diberikan buatnya digunakan sebaik mungkin untuk terus belayar sebagai anak seni.

Dalam masa yang sama, dia sedang menjejak setapak demi setapak untuk mengenali dunia. Menjadikan sejarah silam satu pengajaran, hari-hari depan mahu digauli dengan retrospeksi diri yang tinggi agar tidak tersadung lagi.

Mariah Carey



Related Posts with Thumbnails
 

3-column blogger templates(available in 4 different styles)